Hallitus ehdottaa, että viime vuodelta maksetaan varsinaista osinkoa 0,40 euroa osakkeelta ja lisäosinkoa 0,25 euroa osakkeelta.
Marimekon tulos parani ja liikevaihto kasvoi viime vuoden viimeisellä neljänneksellä. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 9,3 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli ollut 8,3 miljoonaa.
Liikevaihto kasvoi seitsemän prosenttia ja oli 54 miljoonaa euroa.
Marimekko kertoo, että liikevaihtoa nosti erityisesti vähittäismyynnin kasvu kaikilla markkina-alueilla. Kotimaan vähittäismyynti kehittyi hyvin ja kasvoi kahdeksan prosenttia.
Hallitus ehdottaa, että viime vuodelta maksetaan varsinaista osinkoa 0,40 euroa osakkeelta ja lisäosinkoa 0,25 euroa osakkeelta.
Marimekon kurssi oli keskiviikkona tulosjulkistuksen jälkeen reippaassa nousussa. Iltapäivällä kurssi oli noin 10 prosenttia plussalla.
Uusia myymälöitä avattiin Aasiaan
Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon mukaan yhtiön liikevaihto oli viimeisellä neljänneksellä historiallisen suuri. Se kasvoi Suomessa kolme prosenttia. Kansainvälinen liikevaihto nousi 13 prosenttia.
Alahuhta-Kasko sanoi tiedotteessa, että bränditunnettuuden kasvattamista tuki vuoden kolmas yhteistyömallisto globaalin japanilaisen vaatebrändi Uniqlon kanssa.
– Erilaiset kansainväliset yhteistyömallistot auttavat meitä tutustuttamaan aivan uusia asiakkaita Marimekkoon. Lisäksi lokakuussa kauppoihin saapui kierrätyshopeasta valmistettu korumallisto yhteistyössä Kalevala Korun kanssa.
Vuoden viimeisellä neljänneksellä Aasiassa avautui viisi uutta Marimekko-myymälää ja Suomessa yksi.
Koko vuoden liikevaihto kasvoi
Yhtiön koko viime vuoden liikevaihto kasvoi viisi prosenttia ja oli 182,6 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto pysyi lähes ennallaan ja oli 31,9 miljoonaa euroa.
Tämän vuoden liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisvuodesta. Epävarmuutta aiheuttaa esimerkiksi kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman kehitys erityisesti Suomessa, joka edustaa perinteisesti noin puolta yhtiön liikevaihdosta.
Tänä vuonna tavoitteena on avata arviolta 10–15 uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia, joista valtaosa sijoittuu Aasiaan.