Vaikka maskit itsessään kertovat kantajansa vastuusta ja tarkkuudesta, niillä on mahdollisuus viestiä paljon muutakin, kirjoittaa MTV Uutisten kolumnisti Markus Leikola ja ennakoi, että ruskan aikoihin väriä on myös kasvoilla eikä vain puiden lehdissä – toivottavasti myös kotimaisena tuotantona.
Vielä kuun vaihteessa kasvosuojukset olivat harvinainen näky suomalaisessa katukuvassa, mutta nyt alkanut hamstraus ja valtiovallan ilmoitukset maskisuositusten valmistelemisesta ovat merkkejä siitä, että muutos on alkanut. Jopa kinastelu, naljailu, martyrointi ja saivartelu sosiaalisessa mediassa petaavat tietä muutokselle.
Olisiko maskit pitänyt ottaa käyttöön aiemmin – kuten joissakin muissa maissa? Ei, sillä suomalaisten sosiaalisten kontaktien määrä on jo valmiiksi Euroopan alhaisimpia. Ja lomakausi mökkeilyineen on vähentänyt kontakteja entisestään. Sen sijaan koulujen alkaminen ja paluu työpaikoille – usein vieläpä koneellisen ilmastoinnin ääreen – lisäävät merkittävästi riskiä pandemiatilanteen pahenemisesta.
Ensimmäisen aallon aikana nähtiin, että tilanne voi muuttua nopeastikin. Nyt kaikkialla Euroopassa varautumistaso on paljon parempi, mutta maskit ovat juuri osa tätä varautumista.
Ja lisäksi maskit voivat olla hauskoja!
Millainen maski, sellainen ihminen
Tässä vaiheessa arvoisa lukija nyrpistää nenäänsä – maskithan tiedetään hiostaviksi, silmälaseja huurruttaviksi ja muutoinkin epämukaviksi. Tätä puolta en vähättele lainkaan. Mutta maskit ovat jo maailmalla tehneet tänä vuonna sen, minkä T-paidat 1960-luvulla: olleet käyttäjänsä identiteetinvälikappaleita, viestejä maailmalle.
Emme enää osaa kuvitella maailmaa, jossa kaikki T-paidat olisivat keskenään samanlaisia valkoisia vaatteita, ainoa ero lika- ja tahra-asteessa. Joten miksi keskustelisimme siitä, onko vajaan euron pestävä monikertamaski liian kallis, kun emme keskustele siitäkään, pärjääkö ihminen yhdellä T-paidalla? (Vähättelemättä lainkaan sitä, että mikä tahansa lisämeno on kallis silloin, kun rahaa ei kerta kaikkiaan ole.)
Tässäpä ennusteeni siis: alkanut viikko kasvattaa suurimmissa kaupungeissa, junissa ja busseissa maskien määrää niin, että käyttäjiä ei ole yksi sadasta, vaan yksi viidestä. Seuraavalla viikolla käyttäjiä on jo kolmasosa, ja sitä seuraavalla puolet. Se onkin viikko, jolloin Suomessa saa edes jostakin marketeista design-maskeja, kun Finlaysonin ensimmäiset mallit vihdoin saapuvat markkinoille.
Lue myös: Miljardööri tilasi itselleen 1,5 miljoonan kasvomaskin kultasepältä – vaatimuksena oli tehdä siitä maailman kallein
Itse olen jo silloin käyttänyt pari viikkoa Picasson ja Miron nykytaiteeseen perustuvia maskejani,afrikkalaiseen kuvaperinteeseen perustuvaa kirjavaa maskiani sekä mustaa maskia, jossa on tyylikäs Diana Fosseyn gorillojen pelastussäätiön logo pienellä kyljessä. Mieleni teki hankkia myös maski, jossa olisi ollut kuviona ”I Love NY” tai Che Guevara tähtilippalakki päässään; ihan pelkästään kunnianosoituksina ikonisille T-paita-aiheille.
Muu maailma stailaa, painaa ja tuottaa, Suomi odottaa
Olen varma, että kun maskimaisemaan syntyy iloa, eloa ja väriä, niiden omaksuminenkin lakkaa olemasta riesa tai velvollisuus. Niistä tulee itseilmaisun väline, kuten ihmiskunnan pukeutumisen laita on ollut kymmeniä tuhansia vuosia ennenkin. Kallion hipsterit voivat kulkea marijuanamainosnaamallaan ja maaseudulla näemme ehkä vanhan Hankkijan punamustan logon uuden tulemisen traktorikuskin kasvoilla. Maakuntavärien, jääkiekkojoukkueiden, suosikkibändien, Katri-Helenan...oikeastaan ihan minkä hyvänsä fanituksen mahdollisuudet ovat rajattomat.
Mutta kaupathan ovat kuulemma tyhjiä maskeista! Mistäkö nuo yllä kuvailemani hankinnat ovat vaatekaappiini ilmestyneet? Nettikolumnistin maskit tulevat, yllätys yllätys, netistä.
Muu ei nimittäin auttanut. Muu maailma stailaa, painaa ja tuottaa, Suomi odottaa.
Yritetty on. Viime viikolla piipahdin Marimekon myymälässä, sillä siellä jos missä ajattelin suomalaisen designmaskien ensimmäisen aallon olevan jo hyvässä vauhdissa. Ei, ei ole mitään sellaisia suunnitelmia, vastasi myyjä kyselyyni.
Mutta pilke joka hänen silmiinsä jäi, kertoi, että ehkä jouluksi sentään – toivottavasti kotimainen muotiala herääkin nyt nopeasti, ettei tarvitse jouluna 2021 ihmetellä, että joko se maskien tarve meni. Ja taas muotialan eurot ulkomaille. Sitä vastaan eivät maskit suojaa, ellei niitä ensin tehdä meiltä meille toisillemme.