Perjantaina liikennepalvelulakien noudattamista valvova viranomainen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom langetti linja-autoliikenneyritys Matkahuollolle 100 000 euron uhkasakon, koska viranomaisen mukaan Matkahuollon käyttöehdot eivät vastaa lain vaatimuksia.
Lakimies Jussi Aholainen Liikenne- ja viestintävirastosta sanoo, että päätös koskee palveluiden rajapintojen käyttöehtoja, joita Matkahuollon on muutettava uhkasakon uhalla.
Kiistanalaiset käyttöehdot koskevat niin sanottua alilisensointia ja käyttöoikeuden siirtämistä, kun yritykset rakentavat palveluitaan Matkahuollon liikkumispalveluita koskevien olennaisten tietojen päälle.
Olennaisia tietoja ovat esimerkiksi matkojen lähtöpiste, määränpää ja hinnat.
Asialla merkitystä esimerkiksi sähköisten reittioppaiden kehityksessä
Jotta sopimuskumppani voi rakentaa toimivan palvelun, joka on muidenkin hyödynnettävissä, on sen voitava antaa tietoa eteenpäin.
Aholaisen mukaan asialla on merkitystä uusien palveluiden, kuten sähköisten reittioppaiden kehityksessä.
Matkahuolto voi valittaa päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa siitä, kun on saanut sen tietoonsa.
Viranomaiset joutuneet puuttumaan aiemminkin
Traficom on jo aiemmin joutunut puuttumaan lainsäädännön vaatimusten noudattamiseen.
Viime syksynä se teki päätöksen, että Helsingin seudun liikenteen järjestelmän rajapinnat eivät täyttäneet yleiskäyttöisen teknologian velvoitteita.
Aholainen toteaa, että viranomaiset ovat joutuneet puuttumaan rajapintojen avaamiseen tai käyttöehtoihin parissa tapauksessa, joissa on ollut puutteita.
Uusia palveluita kehittävät yritykset ovat valittaneet ongelmista.
Traficomin Aholaisen mukaan isoimmat toimijat ovat tehneet myös omavalvontaa ja tekevät jatkossakin.
Lähinnä taksi- ja autonvuokrausalat toteuttaneet vaatimukset
Liikennepalveluiden rajapintojen avaaminen on toteutunut Suomessa hyvin huonosti, liikkumispalveluita kehittävän startupin MaaS Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietanen sanoo.
Hietasen mielestä lähinnä taksi- ja autonvuokrausalat ovat pääasiassa toteuttaneet lain asettamat vaatimukset rajapintojen avaamiselle ja kilpailun mahdollistaville käyttöehdoille. Pienenä nyanssina hän mainitsee myös Turun kaupungin Föli-joukkoliikennepalveluiden toteuttaneen rajapintavaatimukset.
Muut toimijat, kuten Helsingin kaupungin liikenne, Helsingin seudun liikenne ja valtion rautatiet VR ovat enemmän tai vähemmän jättäneet lain noudattamatta, Hietanen arvostelee.
Hietanen ihmettelee vastahakoisuutta sikäli, että konsulttiyritys Ramboll Finlandin alkuvuonna toteuttaman selvityksen mukaan yrityksen Whim-matkapalvelun asiakkaat käyttivät joukkoliikennettä enemmän kuin helsinkiläiset keskimäärin.
Liikennepalvelulaki on edellyttänyt rajapintojen avaamista yksittäisten matkojen osalta vuoden 2018 alusta, ja vuoden 2019 alusta myös toisen puolesta asioiden.
Kyse ei ole osaamisen puutteesta
Sampo Hietanen harmittelee, että Suomi uhkaa menettää etumatkansa uusien liikkumispalveluiden kehitys- ja testipaikkana, kun esimerkiksi isot joukkoliikennealan toimijat eivät noudata lakia.
Hän ei usko, että kyseessä olisi teknisen osaamisen tai osaamisen puutteesta. Vaatimus rajapintojen avaamiseen on olut tiedossa pitkään. Lisäksi vastaavat rajapinnat on jo toteutettu, kun esimerkiksi joukkoliikennealan toimijat ovat kehittäneet mobiilisovelluksiaan.
– Maariski investoinneista uhkaa, kun sijoittajat näkevät, etteivät toimijat noudatakaan hyvää lainsäädäntöä.
Suomen lainsäädäntöympäristö rajapintojen avaamisen suhteen parasta maailmassa
Hietanen sanoo, että MaaS Global on saanut investointeja vahvan kansainvälisen verkostonsa kautta.
Hän arvioi, että monelle kilpailijalle käyttöehtojen ja rajapintojen ongelmat ovat jo vaikeuttaneet rahoituksen järjestämistä.
Muun muassa Teknologiateollisuus ry:n digitalisaatiojohtaja Ville Peltola on arvioinut, että Suomen lainsäädäntöympäristö on rajapintojen avaamisen suhteen parasta maailmassa. Se ei kuitenkaan auta, jos lakia ei noudateta.