Toto Wolff ja Max Verstappen ovat keskenään hyvin eri mieltä siitä, miltä pohjalta F1-sarjan tulevat uudistukset on tehty.
LUE MYÖS: F1-sarjaan ehdolla ollut kisajärjestäjä pyrki GP-isännäksi likaisin keinoin – yritys epäonnistui, mutta uudet suunnitelmat ovat jo vireillä
LUE MYÖS: Ex-pomo purkaa turhautumistaan Kimi Räikköseen, paljastaa myös Fernando Alonson koppavan kommentin – "Väkisinkin sitä ajattelee, mitä olisi tapahtunut"
Wolff sanoi taannoin, että ensi kaudella käyttöön otettavalla kulukatolla ja kaudelle 2022 tehtävällä teknisellä sääntöuudistuksella yritetään tasoittaa kilpailua Mercedeksen kustannuksella.
– Meidän pysäyttämiseksemme on tehty kaikki mahdollinen. Toimimme kaikki taloudellisesti samoista lähtökohdista, ja käytännössä kaikki on rajoitettua, Wolff sanoi aiemmin tässä kuussa motorsportin.comin mukaan.
Teknisen sääntöuudistuksen tarkoitus on se, että autoilla olisi nykyistä helpompi seurata toista ja ohittaa. 145 miljoonan dollarin kulukaton tarkoitus on helpottaa tallien tilannetta koronakriisin jälkeen ja toisaalta tasoittaa tallien lähtökohtia. Kulukatto laskee 140 miljoonaan dollariin kaudelle 2022 ja 135 miljoonaan dollariin kausille 2023–2025.
– Haluaisin nähdä meidän menestyvän, vaikka tämä on F1-historian merkittävin sääntömuutos, Wolff sanoi.
Red Bullilla ajava Verstappen tarkastelee asioita eri lähtökohdista kuin Wolff. Hän on ollut viime vuodet Mercedeksen suurin uhka, mutta todellista mahdollisuutta Mercedes-kuljettajien lyömiseen MM-sarjassa ei ole ollut.
– Mielestäni säännöt ovat vain lopputulema siitä, että F1:n uudet omistajat ovat kuunnelleet talleja ja kuljettajia. He ovat ymmärtäneet, että ohittaminen on vaikeaa ja me haluamme enemmän tiukkaa kilvanajoa, Verstappen sanoi motorsport.comin mukaan.
– Ongelma oli nähtävillä Imolassa. Valtteri Bottas ajoi autolla, joka oli vaurioiden vuoksi 0,3–0,4 sekuntia normaalia hitaampi, mutta tästä huolimatta en päässyt hänen ohitseen, vaikka olin paljon nopeampi. Ja tämä oli nähtävissä, kun sitten pääsin hänen ohitseen. Meidän täytyy löytää ratkaisu tähän ongelmaan.
Vertailukohdaksi Verstappen nostaa ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan.
– Vaikka siellä on aika-ajoissa kymmenes, voi silti voittaa itse kilpailun. F1:ssä niin ei käy koskaan vain siksi, että toisten autojen seuraaminen on valtaosalla radoista niin vaikeaa.
– Hidastavatko uudet säännöt Mercedestä vai eivät? Sitä ei voi vielä tässä vaiheessa edes sanoa.