F1-varikolla ja lajin kabineteissa käydään tällä hetkellä kovaa poliittista vääntöä siitä, mitä lähivuodet tuovat tullessaan.
LUE MYÖS: F1-lähtöjärjestys: Bahrainin GP:ssä yllättävä ero tavallisiin kevätkisoihin – pysyykö Valtteri Bottas Lewis Hamiltonin kyydissä?
LUE MYÖS: Suomen F1-kisa lähempänä kuin luullaan? Kimi Räikkösen uralta tuttu pomo osoittanut kiinnostusta KymiRingiä kohtaan
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Bahrainin GP suorana 27.–29.11.
Su: Bahrainin GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Lokakuun alussa kävi ilmi, että japanilaisvalmistaja Honda lopettaa F1-projektinsa ensi kauden jälkeen ja jättää näin Red Bullin ja AlphaTaurin ilman voimanlähteitä kaudeksi 2022.
Red Bullin ajatuksena on ollut jatkaa Hondan voimayksiköllä itsenäisesti, ilman tehdastukea. Ehtona tälle on ollut se, että voimayksiköiden kehitystyö jäädytettäisiin vuodesta 2022 alkaen, koska Red Bullilla ei ole varaa tai osaamista sekä ylläpitää että kehittää äärimmäisen monimutkaista voimayksikköä.
Kun Ferrari teki asiassa yllättäen täyskäännöksen, vain Renault on tällä hetkellä kehitystyön jäädyttämistä vastaan.
Red Bull ja Ferrari ovat lisäksi ehdottaneet, että mikäli kehitystyö jäädytetään, eri valmistajien voimayksiköt olisi ensin yhdenmukaistettava niin, että ne olisivat suorituskyvyltään mahdollisimman lähellä toisiaan.
Mercedes, joka on dominoinut F1-sarjaa vuonna 2014 alkaneella hybridiaikakaudella, on täysin toista mieltä. Tallipäällikkö Toto Wolff pitää kollegoidensa Christian Hornerin ja Mattia Binotton puheita voimayksiköiden yhdenmukaistamisesta loukkauksena.
– Olen sanonut tämän aiemminkin, mutta se olisi lopun alkua, Wolff sanoi lauantaina.
– Voimayksikköä ei mitata vain tehoilla, vaan kyse on myös ajettavuudesta, painosta ja jäähdytyksestä. Se, että luodaan muotti, joka toimii kaikille, ei ole mahdollista. Mercedes ei hyväksyisi sellaista.
Wolff muistuttaa vuosina 2014–2016 käytössä olleesta polettijärjestelmästä, jolla rajoitettiin voimayksiköiden kehitystyötä ja ennen kaikkea kuluja. Talleilla oli vuosittain käytössä tietty määrä poletteja, joilla voimayksikköä sai kehittää. Sääntöpykälästä hankkiuduttiin eroon kaudelle 2017.
– Jotkut kilpailijamme halusivat siitä eroon, jotta he vosivat yrittää tavoittaa meitä, ja me hyväksyimme polettijärjestelmästä luopumisen. Nyt kilpailijamme palaavat asiaan voimayksiköiden yhdenmukaistamisella, mikä on rehellisesti sanottuna loukkaus.
– Kun katsomme viime vuosia ja voimayksiköiden kehitystä, Ferrari oli selkeästi tehokkain vuonna 2018 ja tähän mennessä kaikkein tehokkain vuonna 2019. Me kehitimme omaa voimayksikköämme, työnsimme rajoja edemmäs ja toimme tällä kaudella radalle jotain sellaista, jolla toivoimme saavamme heidät kiinni.
Tänä vuonna on käynyt ilmi, että Ferrarin saavutti ylivertaisen suorituskykynsä rikkomalla sääntöjä. Tälle kaudelle tallin piti muuttaa voimayksikkönsä sääntöpykälien mukaiseksi, ja nyt sen suorituskyky on ollut jotain ihan muuta kuin kahdella edelliskaudella. Mercedes on ollut ylivoimainen.
– En voi ymmärtää, että yksikään autonvalmistaja, joka luottaa kykyihinsä luoda voimayksikkö ja auto, haluaisi jonkinlaisen voimayksiköitä tasoittavan mekanismin. En usko, että kukaan hyväksyisi sellaista julkista nöyryytystä, Wolff puhisi.
Wolffilla on kokemusta suorituskyvyn keinotekoisesta tasoittamisesta DTM:stä, eivätkä nämä kokemukset ole rohkaisevia.
– Autoihin lisättiin painoa suorituskyvyn mukaan, ja ainoa, mitä kuulimme aika-ajojen jälkeen, oli: ”Olisin ajanut paalulle, ellei minulla olisi ollut viittä kiloa ylimääräistä.” Tämä oli silloin koko DTM-kauden tarina.
– F1:n täytyy pysyä erittäin, erittäin kaukana sellaisesta.