F1-sarjassa kaudelle 2022 tehtävästä mittavasta sääntöuudistuksesta toivotaan lajiin jonkinlaista pelastajaa, mutta McLarenin teknisen johtajan James Keyn mukaan uudistukselta ei kannata toivoa liikoja.
LUE MYÖS: W Series palaa entistä ehompana: Emma Kimiläinen mukana useissa F1-viikonlopuissa
LUE MYÖS: Formulamiljardöörit napit vastakkain – F1-tallin myyntiä puidaan pian oikeudessa
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Turkin GP suorana 13.-15.11.
Pe: harjoitukset klo 9.55 ja 13.55.
La: harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 13.55, ennakkotunnelmat klo 13.00
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Uuden sukupolven F1-autoista halutaan tehdä sellaisia, että niillä on nykyistä helpompi seurata edellä ajavaa autoa ja täten myös ohittaa se.
Nykyautojen aerodynamiikka on äärimmäisen monimutkaista. Edellä ajava auto jättää taakseen niin likaista ilmaa, että kaksi autonmittaa takana tuleva kilpakumppani menettää sen vuoksi jopa 30–50 prosenttia aerodynaamisesta suorituskyvystään.
Uusissa autoissa tämän menetyksen on ennakoitu olevan noin kymmenen prosentin luokkaa.
Vaikka muutos on merkittävä, James Key uskoo, että ohituksiin tarvitaan edelleen avattavaa takasiipeä, joka on ollut F1:ssä käytössä vuodesta 2011 lähtien ja jonka mielekkyydestä on kiistelty ajoittain kovastikin. Toiset kiroavat, että ohittaminen on sen vuoksi keinotekoista ja liian helppoa, toiset kiittelevät, että ohittaminen on sen ansiosta ylipäätään mahdollista.
– Jos suunnitelmat toimivat, avattava takasiipi ei ole yhtä merkittävä kuin ennen, mutta mielestäni se on silti edelleen tarpeellinen, Key sanoo Motorsportin mukaan.
– Näissä uusissa säännöissä on ennen kaikkea kyse ohittamisesta. Tulemme oppimaan, ettei kyse ole vain autoista vaan myös radoista. F1-autot ovat niin nopeita, että on vain muutamia mahdollisia paikkoja, joissa suorituskyvyn erot mahdollistavat ohittamisen.
Merkittävimmäksi tällaiseksi paikaksi Key nostaa jarrutuspaikat, ja niissä myös avattavasta takasiivestä on apua.
– Esimerkiksi Spassa ohittaminen on mahdollista monissa paikoissa, ja Bahrain on hyvin samankaltainen. Ohittamista tapahtuu kyllä, ei se mahdotonta ole.
– Uudet säännöt mahdollistavat kovemman kilvanajon monimutkaisemmilla radoilla, esimerkiksi Silverstonessa tai Suzukassa, jopa Unkarissa, missä on vaikea seurata edellä ajavaa. Jos homman saa toimimaan, silloin voi ajaa lähellä ja ajaa kilpaa, eikä tarvitse vain odottaa suoraa. Mutta avattava takasiipi on todennäköisesti yhä tekijä siinä, että voi olla varma ohituksesta. Merkitys on vain nykyistä vähäisempi.