Pohjoismaiset mediayhtiöt jäävät netin mainosmarkkinoilla alakynteen suhteessa kansainvälisiin toimijoihin, kuten Googleen ja Facebookiin, arvioivat pohjoismaiset media-alan yrityksiä edustavat liitot. Liitot ovat teettäneet asiasta tutkimuksen konsulttiyhtiö PwC:llä.
Raportin mukaan keskeinen syy epäreiluun kilpailutilanteeseen on se, että globaalit jätit pystyvät tehokkaalla verosuunnittelulla kiertämään pohjoismaisen yhteisöverotuksen. Pohjoismaisilla mediataloilla ei ole vastaavaa mahdollisuutta siirtää myyntitulojaan muualle, mikä vääristää kilpailua.
– Mainostuloista elävälle kotimaiselle journalismille tilanne on hyvin ongelmallinen. Digitaalisista mainostuloista menee jo nyt lähes puolet kansainvälisille suuryrityksille, jotka eivät maksa voitoistaan veroa Suomeen. Mainostulovirran siirtyessä printistä verkkoon entistä suurempi osa tuloista valuu kansainvälisille toimijoille, totesi Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja.
Printtimainonnan osuus mainostuksesta on hupenemassa. Esimerkiksi Tanskassa digitaaliset mainostulot ovat jo ohittaneet printtimainonnasta tulevan tulovirran.
Medialiitot peräävät toimenpiteitä, joilla kilpailuasetelmaa voitaisiin korjata oikeudenmukaisemmaksi. Jotkut maat ovat jo ryhtyneet toimiin, jotta kansainväliset suuryritykset maksaisivat veroja sinne, missä myynti tosiasiallisesti tapahtuu. Esimerkiksi Britannia ja Australia ovat kehittäneet verolainsäädäntöään tähän suuntaan.
– Myös Suomen tulisi selvittää pikaisesti keinoja, joilla kotimaiset mediayhtiöt pääsisivät samaan kilpailuasemaan kansainvälisten yritysten kanssa. Jos yritysten kohtaamaa epäreilua kilpailua ei saada lainsäädännöllisesti kuriin, tulisi pohtia muita keinoja, joilla tilannetta voitaisiin tasapainottaa. Journalistisen liiketoiminnan edellytykset ja tulevaisuuden näkymät ovat muutoin varsin heikot, Erämaja varoitteli.