Meikitöntä päivää vietetään tänä vuonna torstaina 6.9. Tapahtuma on yhdistelmä sosiaalisen median keskustelua, valtamedian näkyvyyttä ja suomalaisten tahtoa tehdä konkreettisia tekoja hyvän asian eteen.
Muistatko "Meikittömän päivän" kesäkuussa 2011? Joutsenmerkin kampanjan, joka osallistui kaikkiaan 38 244 suomalaista. Tänä vuonna meikitöntä päivää vietetään 6.9. Tapahtumasta kootaan myös kirja.
Yhteiskunnan ulkonäköpaineet, ekologinen elämäntapa ja ympäristöystävällinen kosmetiikka ovat erityisen ajankohtaisia aiheita, jotka puhuttavat ja herättävät tunteita. Meikitön päivä antaa ihmisille mahdollisuuden ottaa kantaa tärkeään aiheeseen yksinkertaisella tavalla - viettämällä yhden päivän vuodesta luonnonkauniina, ilman meikkiä.
– Olin aiemmin ihmistyyppiä, joka ei vienyt roskapussiakaan ilman ripsiväriä, mutta nykyään tilanne on toinen. Kiinnitän ostopäätöksissäni huomiota tuotteen ympäristöystävällisyyteen ja yritän muistaa, että huuhdon kaiken naamaltani ja keholtani ennemmin tai myöhemmin viemäriin. Ja tärkeää on, mitä sinne huuhtoo", toteaa kampanjaan osallistuva Lapsellista-blogin pitäjä Anna-Saskia Naskali.
Tapahtumaan ilmoittaudutaan mukaan Joutsenmerkin facebook-sivulla, minkä jälkeen osallistujat viettävät tapahtumapäivän luonnonkauniina. Tapahtumasta koostetaan kirja, johon kuvataan ja haastatellaan osallistujia, bloggaajia ja tunnettuja suomalaisia. Kirjaan kerätyistä kuvista ja ajatuksista suunnitellaan myös taidenäyttelyä, joka käsittelee ihmisten kauneuskäsityksiä ja yhteiskunnan ulkonäköpaineita sekä mahdollisuutta kulutusvalinnoilla vaikuttaa elinympäristöön. Mainostoimisto White Sheep Isobar vastaa tänäkin vuonna kampanja suunnittelusta.
Huolen aiheena ympäristön tila
Tapahtuman avulla Joutsenmerkki haluaa kiinnittää huomiota siihen, että kaikilla kulutusvalinnoilla on suora merkitys ympäristön hyvinvointiin. Joutsenmerkki ohjaa löytämään ympäristön kannalta parhaat tuotteet, myös kauneudenhoidossa ja henkilökohtaisessa hygieniassa.
Meikitön päivä -kampanja keskittyy kosmetiikkaan, koska se on kaikille läheinen tuoteryhmä. Kosmetiikkatuotteita, kuten saippuaa, deodoranttia ja meikkejä käytetään iholla päivittäin. Käytön jälkeen tuotteet huuhtoutuvat pesuveden mukana viemäriin ja edelleen osittain luontoon. Ei siis ole aivan sama, mitä kosmetiikkatuotteita käytetään.
– Ympäristön huomioon ottaminen on tärkeää kaikessa mitä teemme, ja siksi haluamme herättää ihmisiä miettimään omaa suhdettaan luontoon ja luonnonläheisyyteen", toteaa markkinointipäällikkö Sini Sittnikow Ympäristömerkinnästä.
Joutsenmerkki eli Pohjoismainen ympäristömerkki opastaa ympäristön kannalta parempiin ostopäätöksiin. Saadakseen Joutsenmerkin on tuotteen tai palvelun täytettävä tiukat, ympäristöön, terveyteen ja laatuun painottuvat vaatimukset.
Kampanjasivu julkaistaan maanantaina 20.8. osoitteessa: www.facebook.com/Joutsenmerkki
Lähde: STT
Kuvat: Shutterstock, Liv Friis Larsen