Meilahden sairaalasta jopa irtisanouduttu kroonisen parkkikaaoksen takia – uudet tilat pahentaneet ongelmaa: "Ei helpota hoitajien rekrytointia"

5:16img
Katso, miten pahasta ongelmasta on kyse.
Julkaistu 01.02.2023 17:40
Toimittajan kuva
Ville Kettunen

ville.kettunen@mtv.fi

Meilahden sairaala-alueella Helsingissä on kärsitty parkkipaikkapulasta jo vuosia. Uusi Siltasairaala on juuri auennut ja henkilökuntamäärä lisääntynyt, mutta autopaikat eivät. Joidenkin työntekijöiden mukaan tilanne on kestämätön.

Erikoislääkäri Suvi Niku ja pääluottamusmies Risto Avela kertovat, että monet saapuvat töihin jopa yli tunnin ajoissa, jotta saisivat autopaikan parkkihallista.

– Jos haluaa parkkipaikan saada, niin pitää tulla seitsemäksi töihin, vaikka työaika alkaisi kahdeksalta, Niku kertoo.

Nikun mukaan sairaala-alueella on valtavat jonot yleensä seitsemän aikaan.

Niku muistuttaa, että kaikille aikaisemmin saapuminen ei ole mahdollista, jos esimerkiksi lapset pitää viedä hoitoon.

– Ihmisiä on jopa irtisanoutunut parkkitilanteen takia, Niku kertoi aiemmin MTV Uutisille.

Parkkitila kutistui

Monet joutuvat viemään autonsa vieressä olevaan Biomedicumin maksulliseen parkkihalliin, jossa vuorokausihinta on 20 euroa. HUS ei auta parkkimaksun kanssa. 

HUSin lähes aina täydessä parkkihallissa pysäköinti maksaa 3,5 euroa päivältä, tai 34 euroa kuukaudessa. Työntekijöillä oli aiemmin käytössä myös Biomedicumin pysäköintihalli.

– Joku vuosi sitten päätettiin, että tästä eteenpäin se on potilaille ja vieraille. Biomedicumissa on hyvin tilaa, mutta me ei saada viedä sinne autoja.

MTV Uutiset vieraili myös Biomedicumin parkkihallissa, joka oli niin tyhjillään, että osa parkkitiloista oli muutettu epämääräisiksi romuvarastoiksi.

Sen sijaan maan päällä, Meilahden sairaala-alueen pihalla, oli useampia autoja jopa nurmikolla.

Pihalla oli keskiviikkona aamupäivällä kymmeniä autoja, joiden tuulilaseissa oli Helsingin kaupungin asettamia pysäköintivirhemaksuja.

Vetoomus hallitukselle

Avela on ehdottanut, että Biomedicumin alempi parkkitaso annettaisiin työntekijöiden käyttöön, mutta HUSin johto ei ole hänen mukaansa lämmennyt ajatukselle.

Vuosi sitten Husin hallitukselle tehtiin ongelmasta vetoomus. Hallituksen toivottiin tekevän ratkaisuja ennen kuin siltasairaala valmistuu. Asia on käsitelty, mutta vastausta ei koskaan saatu.

Meilahden siltasairaala aloitti toimintansa maanantaina 23.1.

– Meillä on valmiiksi jo melkoinen hoitajapula ja osastoja suljettu sen takia, ja tämä tilanne ei varmasti hoitajien rekrytointia helpota, Niku pohtii.

Pääluottamusmies Avela kertoo ottaneensa MTV Uutisiin yhteyttä, jotta HUSin hallitus kokisi painetta tilanteen ratkaisemiseksi.

HUS vastaa

MTV Uutiset tavoitti HUS-viestinnän kommentoimaan tapausta.

– Haasteemme on, että pyöräilykauden aikana pysäköintipaikkoja on ollut Meilahden kampuksella riittävästi, sen sijaan talvisin huonoilla keleillä pysäköintipaikkoja on vähemmän kuin henkilöautoa käyttävää henkilökuntaa, HUS-viestistinnästä sanotaan.

 Meilahden sairaala-alueella on yhteensä 1 583 autopaikkaa.

– Työntekijöiden vuoronvaihtotilanteessa tarve on luonnollisesti pysäköintipaikkojen osalta suurempi, kun osa on tulossa töihin ja osa ei ole vielä lähtenyt pois töistä.

HUSissa on etsitty ratkaisuja jo yli vuoden ajan, sillä pysäköintipaikkojen kasvun tarve on tunnistettu, kun Meilahden alueelle alettiin rakentaa siltasairaalaa.

Lähettyviltä pysäköintitilaa ei ole saatu vuokrattua työntekijöiden käyttöön.

Sen sijaan noin 22 minuutin kävelymatkan päässä olevan Töölön sairaalan tiloihin voi pysäköidä kesäkuun loppuun saakka.

– Olemme myös neuvotelleet Meilahden sairaala-alueella olevan BioMedicumin kanssa noin 120 autopaikan osoittamisesta henkilökunnan käyttöön, siten että sairaaloiden asiakkaiden pysäköinti ei kuitenkaan vaarantuisi. Toivottavasti saamme ratkaisun tähän asiaan helmikuussa. 

Meilahden alueelle on käynnistynyt rakennushankkeen suunnittelu, johon tulee myös noin 350 autopaikan pysäköintilaitos, mutta sen toteutumiseen menee joitakin vuosia.

Julkinen liikenne

HUS-viestinnän mukaan keskeinen asia pysäköintiongelman ratkaisussa olisi se, että henkilökunta enenemässä määrin voisi siirtyä vastuullisen työmatkaliikkumisen piiriin.

Erikoislääkäri Suvi Nikun mukaan julkisen liikenteen käyttö on monille HUSissa vaikeaa.

– Julkiset yhteydet voivat olla huonoja ja työmatka voi venyä ajallisesti aika pitkäksi. Kesäaikaan kaikki kynnelle kykenevät pyöräilevät, Niku sanoo.

Viestinnästä sanotaan, että joukkoliikenneyhteyksiä ja liityntäpysäköinnin mahdollisuuksia on selvitetty, sillä niistä voisi olla hyötyä kauempaa tuleville työmatkalaisille.

Meilahdessa työskentelevistä 57 prosenttia asuu Helsingissä ja 27 prosenttia Espoossa tai Vantaalla, viestinnästä sanotaan.

Katso työntekijöiden tuntemukset artikkelin alussa olevalta videolta.

Lue myös: Osastonsihteeri urkki työkavereidensa ja pomojensa terveystietoja vuosien ajan – paljastui kahvipöydässä

Tuoreimmat aiheesta

HUS