WSOY:n tiloissa Lönnrotinkadulla on hiljaista. Moni tekee vielä pääosin etätöitä. Toimitusjohtaja Timo Julkunen pitää kädessään Ilkka Remeksen uutuuskirjaa.
– On tiukka puristus tehdä kerran vuodessa näin ajankohtainen kirja. Aina on päästy maaliin eikä julkaisua ole jouduttu kertaakaan siirtämään, Julkunen hymyilee.
– Me olemme sopineet, että tämä on Remeksen torstai, niin kauan kuin intoa riittää.
– Menestyskirjailijat ovat erittäin tärkeitä taloudellisesti, mutta myös enemmän. He ovat ne henkilöt ja brändit, jotka menevät median läpi ja saavat ihmiset huomaamaan muutakin kirjallisuutta. He vetävät mukanaan koko kirja-alaa, Julkunen sanoo.
Samoilla linjoilla on Akateemisen Kirjakaupan Kirjatalon myymäläpäällikkö Aki Järvinen.
– Akateeminen Kirjakauppa on laajan valikoima kirjakauppa, mutta on fakta, että nämä isoimmat nimikkeet ovat todella tärkeitä meille toiminnan ja myynnin kannalta, Järvinen kertoo.
Lue myös: Julkisuutta kartteleva Ilkka Remes avaa harvinaisessa haastattelussa uutuuskirjansa syntyä: Natsi-Saksa on voittanut sodan ja Suomi on ekofasismin mallimaa – "Muistan elävästi ensimmäisen kerran, jolloin tarinan ydin tuli mieleeni"
Kirjalle toivotaan pitkää ikää
Otavan kaunokirjallisuuden kustannusjohtaja Antti Kasper muistuttaa, että kaikki, niin kirjailija kuin kustantajakin, toivovat jokaiselle kirjalle mahdollisimman pitkää ikää.
– Kirjan elinkaari on Suomessa ilahduttavalla tavalla pidentynyt viime vuosien nopean digitaalisen kehityksen myötä.
– Samaan aikaan kun fyysisten kirjakauppojen ja markettien kirjavalikoima rajallisen hyllytilan vuoksi ymmärrettävästi painottuu uutuuksiin, on digitaalisessa avaruudessa tilaa rajattomasti kirjallisuudelle jatkaa elämäänsä ääni- ja sähkökirjan muodossa, Kasper kertoo sähköpostin välityksellä.
Aki Järvisen mukaan painetun kirjan elinikä voi olla kirjakaupassa hyvinkin lyhyt.
– Se vaihtelee todella paljon. Pahimmillaan se voi olla parista kolmesta viikosta alkaen. Normaalisti, jos on oikein hyvä ja myyvä teos, niin varsinanen myyntikausi, jolloin se myy todella hyvin, on noin puolisen vuotta.
– Sitten se siirtyy niin kutsuttuun steady seller -vaiheeseen, ja oikein hyvä nimike myy noin vuoteen asti kirjakaupassa hyvin. Sitten ollaan siinä main, että kirjasta tulee pokkari, Järvinen kertoo.
Suosittujen teosten kohdalla pokkaria saa odotella. Sellaista ei Aki Järvisen mukaan löydy esimerkiksi Juha Hurmeen Niemi-teoksesta.
– Hurmeella on oma vankka lukijakuntansa ja hän on yksi Finlandia-voittajista, joka on ollut kaupallisesti kaikkein menestynein. Niemi on jatkanut myyntiä näihin päiviin saakka.
Juha Hurme voitti kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon vuonna 2017.