Alati kasvava verkkomyynti ja e-kirjat ovat ajaneet perinteisen kirjakaupan etsimään uusia ansaintatapoja. Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtajan mukaan kirjojen asema näyttää kuitenkin vallitsevaan taloustilanteeseen nähden todella hyvältä.
Viime vuonna yleisen kirjallisuuden myynti lähti nousuun monen heikon vuoden jälkeen. Nousun ei odoteta jäävän vain yhden vuoden ihmeeksi, sillä myös kansainväliset vertailut paljastavat, että perinteinen kirja on tällä hetkellä vahvassa nosteessa. Kivijalkamyymälöitä avataan pitkän tauon jälkeen niin Yhdysvalloissa, Englannissa kuin Ruotsissakin.
Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Timo Kopran mielestä kirja on fyysisenä tuotteena niin vahva, että se tulee pitämään paikkansa jatkossakin, vaikka kirjakauppa on alana suurten haasteiden edessä.
Panostusta tavaramyyntiin, joka palvelee juuri kirjakaupan asiakkaiden tarpeita
Kopra myöntää, että joulumyynti ratkaisee sen, miten yhtiöllä liiketaloudellisesti menee.
– Kirjamyynti on hyvin sesonkipainotteista, samoin lukiokirjamyynti. Pyrimme kehittämään konseptia niin, että ne palvelevat asiakkaita ja tuovat lisämyyntiä hiljaisina kuukausina, joita on meillä noin 7 vuodessa, Kopra toteaa.
Tavaramyynnin lisääminen on yksi merkki siitä, että Suomalainen Kirjakauppa on uudistamassa konseptiaan kovaa vauhtia. Yhtiön tavoite on, että kaikki ketjun myymälät olisi uudistettu vuoden loppuun mennessä. Kopra kertoo yhtiön panostavan myös tavaramyyntiin, joka palvelee juuri heidän asiakkaidensa tarpeita.
– Meiltä löytyy askartelutarvikkeita ja käsillä tekemistä, Kopra kertoo.
– Jos katsotaan kirjakaupan historiaa 70 vuotta taaksepäin, paperitavaraa on löytynyt aina, eikä se sillä tavalla ole uusi juttu.
Kirja on kuitenkin edelleen kirjakaupan ydin. Suurimmissa myymälöissä nimikkeitä on noin 26 000 ja valikoimaa pyritään kehittämään edelleen.
Kirjailijatapahtumat yhteisöllisen tekemisen muoto
Myös erilaiset kirjailijatapahtumat ovat Kopran mukaan yksi hyvä keino ylläpitää kirjakaupan liikevaihto ympäri vuoden. Suomalaisella Kirjakaupalla on kuusi päätapahtumaa vuodessa, ja sen lisäksi lukuisa joukko pienempiä kampanjoita sesonkien ja kohderyhmien tarpeiden mukaan. Tapahtumat ovat myös yhteisöllisen tekemisen muoto kirjakaupan ja kustantajien välillä.
– Kirjailijatapahtumia on satoja vuodessa, riippuen tietysti kustantajien halusta ja tahdosta tehdä erilaisia juttuja. Tapahtumat ovat hyvä tapa saada kirjanystävät ja tekijät kohtaamaan toisensa.
Onnistuneeksi esimerkiksi Kopra mainitsee Teemu Selänteen vierailun kauppakeskus Sellossa, jolloin paikalle saapui runsaasti innokkaita faneja.
– Tämä on tavallaan myös yksi tapa olla mukana yhteiskunnassa, Kopra lisää.
”Lukeminen kannattaa aina”
Viime vuosina verkkokirjakaupat ovat vahvistaneet asemaansa ja nousseet perinteisten kirjakauppojen rinnalle kilpailemaan asiakkaista. Esimerkiksi Pohjoismaiden suurin verkkokirjakauppa Adlibris kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2015 peräti 40 prosenttia edellisvuodesta. Kopran mukaan verkkokaupat eivät ole perinteisen kirjakaupan uhkakuva, vaan monikanavaisen asiakaskommunikaation malli.
– Verkkokauppa pitää tietenkin olla rinnalla, mutta ihmiset haluavat edelleen käydä ostoksilla myymälöissä.
Suomessa painettujen kirjojen kokonaismyynti oli vuonna 2014 534 miljoonaa verkkokaupat mukaan lukien. Tarkkoja lukuja verkkomyynnistä ei ole, mutta Kopra arvioi verkkokaupan osuuden olevan vajaat kymmen prosenttia kokonaismyynnistä.
– Verkkokauppa pitää tietenkin olla rinnalla, mutta ihmiset haluavat edelleen käydä ostoksilla myymälöissä. Meillä verkkokauppa vastaa ison myymälän myyntiä, mutta tulee taatusti kasvamaan tulevaisuudessa.
Jos Kopralta kysyy, miksi juuri hänen mielestään ihmisten tulisi käydä kirjakaupoissa, vastaus tulee nopeasti.
– Suuren suomalaisen kirjakerhon mainoslause kiteyttää asian hyvin. Eli lukeminen kannattaa aina.
Video: Mitä kirjoja lukee näyttelijä Antti Reini?
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.