Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff kertoo formula ykkösten Euroopan GP:n voittoon ajanee Nico Rosbergin kärsineen samasta asetusongelmasta, jonka kanssa Lewis Hamilton kamppaili yli kymmenen kierroksen ajan.
Hamilton yritti saada tiimiradion kautta apua oikean moottoriasetuksen valintaan. Nykysääntöjen mukaan tallit eivät kuitenkaan saa auttaa kuskejaan nappulavalinnoissa, joten brittikuski joutui tuskailemaan yksin ongelmansa kanssa, mikä vei häneltä mahdollisuuden nousta mukaan palkintopallitaistoon.
– Lewisilla kesti noin 12 kierrosta selvittää sitä ja se todella vaikutti hänen kisaansa. Arviomme mukaan hän hävisi 0,2 sekuntia kierrosta kohti. Lewisista se tuntui varmasti paljon isommalta, koska mutkissa 2 ja 3 tarvittiin isoja tehoja, mutta niitä ei vain tullut, Wolff kertoo F1.comille.
Hamilton yritti udella oikeaa asetusta tiimiltä, mutta kisainsinööri kieltäytyi vastaamasta sääntöihin vedoten. Wolff kertoo, että Mercedes yritti pyytää Kansainväliseltä autoliitolta lupaa asian ratkaisemiseen. Lupaa ei kuitenkaan tullut.
Rosberg ajoi kisan voittoon paalupaikalta ruutulipulle, mutta myös hän törmäsi Hamilton kanssa samoihin aikoihin asetuspulmaan. Tallikaveristaan poiketen Rosberg pystyi kuitenkin selvittämään tilanteen hetkessä.
– Nico oli onnekkaassa tilanteessa, kun hän muutti vivun asentoa juuri vähän aikaisemmin, mikä johti hänet tavallaan oikealle polulle, joten hän pääsi vajaan kierroksen aikana oikeaan moodiin, Wolff selvittää.
– Säädöt olivat väärin, koska emme ehtineet perjantain sekasotkussa asettaa niitä haluamallamme tavalla. Kaikki oletusasetukset menivät väärin, mikä alkoi näkyä Lewisilla kolme kierrosta Nicoa aiemmin.
Wolff kuitenkin kiistää, että Hamiltonin haluttomuus simulaattoriharjoitteluun tai radalla kävelemiseen olisivat ongelman takana.
– Ei todellakaan! Näissä prosesseissa on niin vaikea löytää oikeita asetuksia. Niitä ei selvitetä simulaattorilla.