Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff kertoo, että Kanadan GP:n lopputulos olisi voinut olla hyvin toisenlainen, jos Ferrari ei olisi hätäillyt rengastaktiikkansa kanssa.
Eturivistä startanneet Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg joutuivat päästämään Ferrari-kuski Sebastian Vettelin edelleen GP:n startissa, mutta Ferrari luovutti johtopaikan takaisin Hamiltonille tultuaan renkaiden vaihtoon jo reilu kymmenen kierrosta myöhemmin.
Ferrari yliarvioi renkaiden kuluman ja päätti nopeasti vaihtaa kahden pysähdyksen taktiikkaan, kun ensimmäinen keskeytystilanne hidasti letkan matkaa. Arvio osoittautui virheelliseksi, kun Hamilton sai kovemmat renkaansa kestämään lähes 50 kierrosta ja ajoi ennen Vetteliä voittoon yhdellä stopilla.
Vettel puntaroi kisan jälkeen, että Mercedes olisi saattanut itse vaihtaa kahteen pysähdykseen, jos Ferrari olisi pysynyt radalla. Näin ei kuitenkaan olisi Wolffin mukaan tapahtunut.
– Ei, emme olisi tehneet niin, Wolff kommentoi F1i.comin mukaan.
– Kahden stopin strategia oli parilla sekunnilla nopeampi, mutta oli selvää, että virtuaalinen turva-autotilanne tuli vähän liian aikaisin ja oli liian aikaista tehdä nopeinta mahdollista kahden pysähdyksen taktiikkaa. Sen takia jäimme radalle, hän jatkaa.
Turbopäivityksen Kanadaan tuonut Ferrari pääsi aika-ajoissa kahden kymmenyksen päähän Mercedeksen ajoista ja myös kisassa kärkitallien vauhti oli yllättävän tasaista. Hamiltonilla olisi ollut vaikeuksia ohittaa Vetteliä radalla.
– Red Bullin ja Ferrarin huippunopeudet ovat aika lailla siellä, missä meidänkin.
– Joten kyllä, se olisi ollut vaikeaa. Hän ajoi erittäin hyvin ja autojen (suorituskykyjen) välinen välimatka oli liian pieni tehdäkseen mitään eroa, Wolff kommentoi.