Mercedeksen johtava kisastrategi James Vowles on tehnyt selkoa tallin Australian GP:n taktiikasta, joka osaltaan mahdollisti Ferrarin Sebastian Vettelin voiton.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu C Morella 7.-9.4!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Mersun Lewis Hamilton menetti kisan johtopaikan varikkostopin yhteydessä. Hamilton tuli renkaiden vaihtoon jo kierroksella 17, minkä jälkeen Vettel paukutti nopeita kierroksia kärjessä.
Ferrarin saksalaiskuski tuli varikolle 23. kierroksella, ja kun Hamilton juuttui Red Bullin Max Verstappenin taakse oman stoppinsa jälkeen ja menetti tärkeitä sekunteja, Vettel palasi radalle kärkipaikalla ja ajoi lopulta voittoon.
Vowles teki selkoa Mercedeksen taktiikasta tallin YouTube-kanavalla julkaistulla videolla. Hänen mukaansa toteutettu strategia pohjautui siihen uskoon, että Verstappen tulisi varikolle aiemmin.
– Näimme, että Vettel pystyi vastaamaan Lewisin vauhtiin alussa. Mietimme siis, kuinka voimme säilyttää voittomahdollisuudet. Tiesimme, että Lewis putoaa Kimin (Räikkönen) ja (Max) Verstappenin taakse pysähdyksen jälkeen, mutta heidänkin renkaissa oli jo kulumaa. Näimme, että Verstappenilla on mahdollisuus ohittaa Kimi aikaisella varikkostopilla, jolloin Lewisilla olisi edessään vapaata ilmaa. Se säilyttäisi voittomahdollisuudet, Vowles selvittää.
– Päätös oli erittäin vaikea, mutta päätimme toteuttaa tämän strategian. Verstappen ei sitten mennytkään aikaiselle varikkokäynnille, mutta jos hän olisi mennyt edes kierrosta aiemmin, olisimme voittaneet kilpailun.
Vowles paljasti samalla myös Mercedeksen B-suunnitelman, kahden stopin taktiikan, mitä talli piti jokerikorttina Vettelin noustua kärkeen. Melbournessa on usein nähty radalla turva-auto, mikä olisi sopinut B-suunnitelmaan.
– Pyysimme Lewisia ajamaan Vetteliä kiinni, jotta voisimme ehkä harkita erilaista strategiaa. Ero Kimiin ja Verstappeniin ei kuitenkaan kasvanut tarpeeksi isoksi, joten suunnitelma B:stä luovuttiin, Mersun strategi summaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.