Mercedeksen taktiikkavelhot onnistuivat syömään Ferrarin Sebastian Vettelin kahdeksan sekunnin johdon Espanjan GP:n ratkaisuhetkillä.
Vettel ajoi kisan puolivälin aikoihin mukavassa kahdeksan sekunnin johtoasemassa toisena olleeseen Lewis Hamiltoniin nähden. Yllätys oli melkoinen, kun toisten varikkokäyntien jälkeen kaksikko taisteli radalla rengas rengasta vastaan Vettelin palatessa radalle – Hamiltonin ohitusyrityksessä autot osuivatkin toisiinsa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kisan jälkeen Vettel ihmetteli ääneen miten ihmeessä hän saattoi menettää johtonsa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen totesi pelin ratkenneen Mercedes-tallin nerokkaaseen varikkotaktiikkaan.
- Mercedes lähti Ferrariin nähden päinvastaisella taktiikalla hakemaan voittoa. Tällä kertaa se onnistui ja se oli oikea ratkaisu, vaikka yhdessä vaiheessa kisaa se näytti vaikealta Hamiltonille. Jos he olisivat vain seuranneet Vettelin valintaa, kisan voittaminen olisi ollut paljon vaikeampaa, Oikarinen kuvailee.
Sekä Vettel että Hamilton lähtivät kisaan pehmeällä rengasseoksella. Kisaa johtanut Vettel tuli ensimmäiseen varikkostoppiinsa 15. kierroksella eli seitsemän kierrosta ennen Hamiltonia. Tässä vaiheessa Mercedes heitti peliin riskitaktiikan: Vettelin otettua autoonsa toisen soft-setin, Mercedes laittoi Hamiltonille alle kovemmat medium-renkaat.
Kisan puoliväliin ylityttyä Hamilton kävi vaihtamassa alle radalle paremmin sopivat pehmeämmät renkaat. Tässä vaiheessa Vettelillä oli alla jo 23 kierrosta kulutetut renkaat. Tultuaan varikolta Hamilton aloitti hurjan hyökkäyksen: hän paukutti radan kahdelle viimeiselle sektorille sen hetken pohja-ajat. Samalla hän söi Vettelin johtoa sekuntikaupalla.
Kun kaksikko oli peräkkäin, Hamilton pääsi pääsi pehmeämmillä renkaillaan suhteellisen helposti poimimaan ykköspaikan Vetteliltä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Oikarisen mukaan toisten varikkokäyntien ajoitus oli Ferrarin kannalta haasteellinen.
- Ferrari joutui ajattamaan Vetteliä mahdollisimman pitkään pehmeämmillä renkailla, koska suorituskykyero renkaiden välillä on niin suuri. Se yksi kierros minkä Vettel joutui ajamaan, maksoi todella paljon. Päätös oli Ferrarilta looginen, mutta tavallaan Mercedes pakotti Ferrarin seuraamaan heidän esimerkkiään ja tekemään ratkaisun tuossa vaiheessa, Oikarinen näki.