Mercedes-pomo Toto Wolff syyttää tallin tämänhetkisistä luotettavuusongelmista Ferraria.
LUE MYÖS: Mercedeksen tilanne on lyönyt kilpailevan leirin ällikällä: "En voi uskoa, mitä on meneillään"
LUE MYÖS: Kommentti: Brasilian GP:n tuomarihuoneessa kytee ruutitynnyri, joka voi pahimmillaan heittää irvokkaan varjon upean F1-kauden ylle
Mercedeksen voimayksikkö on ollut vuodesta 2014 lähtien sarjan tehokkain ja luotettavin, mutta tämän kauden edetessä luotettavuus on kokenut kovan kolauksen. Valtteri Bottas on käyttänyt kauden aikana kuutta polttomoottoria, Lewis Hamilton viittä. Kaikilla muilla kuljettajilla polttomoottoreita on kulunut vähemmän.
Mercedeksen luotettavuusongelmat ovat korostuneet erityisesti viime viikkoina ja kuukausina, kun Bottas ja Hamilton ovat saaneet lähtöruuturangaistuksen viidessä kilpailussa tämän syksyn aikana.
Wolffin mukaan nykyiset ongelmat ovat seurausta siitä, kun Mercedes yritti kaudella 2019 vastata Ferrarin tehoylivoimaan, jonka todettiin myöhemmin perustuneen sääntöjen vastaiseen voimayksikköön. Virallisesti FIAn löydöksiä Ferrarin voimayksiköstä ei ole milloinkaan raportoitu, mutta osapuolten välillä alkuvuodesta 2020 tehty, salaiseksi julistettu sopimus osoittaa, että jotain sovittavaa asiassa aikanaan oli.
Ferrarin suorituskyky katosi viime kaudella täysin, kun voimayksiköstä oli puhti poissa. Tämän kauden edetessä Ferrari on tehnyt taas nousua kohti huippua, ja tallin mukaan ensi kauden voimayksikkö ei häviä tehojen puolesta yhdellekään kilpailijalle.
– Meitä painostettiin kaudella 2019 todella kovasti, ja tämän seurauksena teimmme kaudelle 2020 huippuluokan voimayksikön, mutta ehkä se kaikki ajoi meidät liian pitkälle, Wolff sanoo Autosportin mukaan.
– Jos jatkuvasti hakee lisää suorituskykyä, luotettavuus voi joskus kärsiä. Luulen, että tässä on käynyt niin.
Wolffin näkemykset ovat sikäli erikoisia, että Mercedes voitti kaudella 2019 kahdeksan ensimmäistä osakilpailua ja kaikkiaan 10 osakilpailua ennen kuin Ferrari voitti ensimmäistäkään. Samalla ajanjaksolla Mercedes vei Ferraria vastaan paalupaikat 8–3.
Ja tämän jälkeenkin Mercedes vei kauden 2019 yhdeksän viimeistä osakilpailua Ferraria vastaan nimiinsä pistein 301–213.
Yhtä kaikki, Mercedeksen on nyt selvitettävä, mistä ongelmat johtuvat, sillä niin kuljettajien kuin valmistajien mestaruustaistelussa eletään seuraavat neljä viikkoa ratkaisevia hetkiä.
Lisäksi voimayksiköiden kehitystyö jäädytetään tämän kauden päätteeksi.
– Taistelemme erittäin voimakasta ja luotettavaa Hondan voimayksikköä vastaan, ja he ovat ottaneet viimeisellä kaudellaan käyttöön kaikki mahdolliset resurssit. He (Red Bull) tulevat käyttämään sitä samaa voimayksikköä myös tulevina vuosina, Wolff sanoo.
– Meidän täytyy pitää huoli siitä, että meillä on ensi kauden alkaessa käytössä voimayksikkö, jossa on yhtä hyvä suorituskyky kuin nykyään ja jolla selviämme kaudesta läpi ilman toistuvia lähtöruuturangaistuksia.