Valtteri Bottaksen joutuminen kolmen pysähdyksen taktiikkaan viime sunnuntain Meksikon F1-kisassa saa perusteluita, kun tallin taktiikoista vastaava insinööri Andrew Shovlin valottaa ratkaisuja Mercedeksen kisaperkauksessa.
Jutun ylälaidan videolla C Moren studiotiimin analyysi Valtteri Bottaksen kisasta Meksikossa.
Bottas pysähtyi ensimmäisen kerran kierroksella 11, jolloin hänelle vaihdettiin alle viikonlopun kovimmat renkaat. Niillä hän ajoi pääosan kisasta, minkä jälkeen Bottas tuli seuraavan kerran varikolle kierroksella 48.
Mercedes vaihtoi Bottaksen autoon jälleen käytetyt ultrapehmeät renkaat, koska sillä ei ollut enää uusia varastossa. Shovlinin mukaan tämä alkoi aiheuttaa nopeasti ongelmia, ja matkaa maaliin oli pysähdyksestä vielä yli 20 kierrosta.
– Valtterin kolmannella stintillä käyttämä ultrapehmeä rengas kului aika pahasti. Nämä eivät olleet uudet renkaat, vaan aika-ajojen alussa käytetyt ja niillä oli ajettu myös muutama kierros lähtöruutuun tultaessa, Shovlin kommentoi Mercedeksen YouTube-kanavalleen lataamassa kisa-analyysissa.
Muista talleista Ferrari onnisti Meksikon vaativissa oloissa tuomaan Kimi Räikkösen palkintopallille vain yhdellä pysähdyksellä. Muut kärkikuskit kävivät kahdesti renkaidenvaihdossa.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hyperpehmeiden kanssa piti odottaa
Bottaksen kierrosajat alkoivat uhkaavasti heikentyä, mutta toisaalta hän ei ollut tallikaveri Lewis Hamiltonin päästyä ohi enää kisassa kovinkaan paljon mukana. Mercedes lähti varmistamaan maaliin pääsyä, ja lopulta Daniel Ricciardon keskeytys nosti Bottaksen viidenneksi.
– Hänen kierrosaikansa alkoivat heikentyä. Siinä kohtaa Valtterin takana ei ollut ketään. (Renault’n) Nico Hülkenberg oli melkein kierroksen perässä, joten oli mahdollista ottaa Valtteri sisään ja vaihtaa hänelle hyperpehmeät renkaat loppua varten, Shovlin keroo.
– Ongelmana oli, että myös hyperpehmeät kuluivat hyvin nopeasti. Meidän piti odottaa, että pääsemme varmasti maaliin siitä hetkestä, insinööri jatkaa.
Bottaksen viimeinen stoppi osui kierrokselle 62 – yhdeksän kierrosta ennen loppua. Hän tuli lopulta maaliin alle 20 sekuntia Hamiltonia perässä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.