Mercedes-talli on perustellut Valtteri Bottaksen kisataktiikkaa Unkarin GP:n selonteossaan.
Yhdeksi puheenaiheeksi nousi Bottaksen hieman yllättävä varikkostoppi 20 kierrosta ennen kisan loppua, kun hän oli juuri päässyt toisena ajaneen Red Bull -kuskin Max Verstappenin perään.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas avautuu Mercedeksen toisesta kardinaalimunauksesta – bensamoka oli vain jatkoa viikon takaiselle töppäykselle
Bottaksen autoon vaihdettiin kovat renkaat ja hän käynnisti Verstappen-jahdin uudestaan. Mercedeksen ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin perusteli ratkaisua tallin YouTube-selonteossa.
– Uskoimme sen antavan meille parhaan mahdollisuuden ohittamiseen. Tuntui siltä, ettei hän pääse Verstappenista ohi, ja heidän renkaansa olivat kulumaltaan liian samalaiset, joten Valtteria ei ollut saamassa tästä etua, Shovlin aloittaa.
– Lisäksi Verstappen pystyi säätelemään vauhtiaan ja pitämään huolta renkaistaan, kun Valtteri oli hänen perässään. Kun Valtteri tuli varikolle, Maxin oli pakko kiristää vauhtiaan, sillä Valtterilla oli allaan nopeammat renkaat. Valitsimme kovan rengasseoksen, sillä olimme käyttäneet molemmat keskikovat setit ja pehmeä rengas ei ollut hyvä, se olisi heikentynyt nopeasti.
LUE MYÖS: F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen Mercedes-paikalle piikikäs perustelu – päät alkavat putoilla Maranellossa
Bottas saavutti Verstappenin vain kierros ennen ruutulippua, mutta hän ei ehtinyt enää pedata ohituspaikkaa, kun edessä oli myös kierroksella ohitettavia autoja. Näin Bottas oli kolmas ja Verstappen toinen.
– Jos Valtteri olisi saanut ajaa muutaman kierroksen Verstappenin perässä, hän olisi todennäköisesti pystynyt ohitukseen, Shovlin summaa.