Mercedeksen Lewis Hamilton starttasi Miamin GP:hen ruudusta kuusi ja ajoi samalla sijalla ruutulipulle. Häntä kuitenkin kismitti se, että tallikaveri George Russell nousi kisan lopussa paremmilla renkailla edelle.
LUE MYÖS: Max Verstappen vastustamattomaan voittoon – Valtteri Bottakselle tuhti pistepotti, Mercedes rokotti ainoasta virheestä
LUE MYÖS: Näin Miamin GP eteni – MTV seurasi hetki hetkeltä
Historian ensimmäisessä Miamin GP:ssä ei tapahtunut paljoakaan ennen kuin McLarenin Lando Norris ja AlphaTaurin Pierre Gasly kolaroivat 17 kierrosta ennen ruutulippua ja radalle tuli turva-auto.
Mercedes-kuljettajista Russell oli tuossa vaiheessa viidentenä, Hamilton 2,5 sekunnin päässä seitsemäntenä. Heidän välissään kuudentena ajoi Alfa Romeon Valtteri Bottas. Russell oli tästä kolmikosta ainoa, joka ei ollut vielä käynyt renkaanvaihdossa.
Russell ajoi kolarin sattuessa 40:ttä kierrosta niillä kovilla renkailla, joilla oli startannut kilpailuun. Bottaksella oli alla 13 kierrosta aiemmin vaihdetut kovat renkaat, Hamiltonilla 17 kierrosta aiemmin vaihdetut kovat renkaat.
Kilpailunjohto aktivoi ensin virtuaalisen turva-auton, ja Mercedes teki välittömästi päätöksen ottaa radan viimeisellä sektorilla olleen Russellin renkaanvaihtoon. Perässä ajaneet Bottas ja Hamilton jatkoivat radalla, eikä heidän kanssaan käyty lainkaan keskustelua mahdollisesta varikkokäynnistä.
Uudet keskikovat renkaat alle saaneen Russellin varikkokäynnin myötä Bottas nousi viidenneksi, Hamilton kuudenneksi. Russell itse palasi radalle seitsemännellä sijalla.
Hamiltonin kisainsinööri Peter Bonninghton aloitti keskustelun mahdollisesta renkaanvaihdosta vasta kierrosta myöhemmin, siinä vaiheessa, kun kilpailunjohto toi radalle turva-auton.
– Mitä mieltä olet näistä renkaista? 16 kierrosta jäljellä. George kävi varikolla. Hän on 12 sekuntia perässä. Jos pysähtyisimme, olisimme Georgen takana. Hän teki vihreitä kierrosaikoja kovalla renkaalla 40 kierroksen jälkeen, Bonnington sanoi.
– Paljonko olen ajanut? Hamilton kysyi.
– 19 eli puolet (Russellin stintistä). Hän (Russell) teki yhä hyviä aikoja kovalla. Renkaasi näyttivät aika hyviltä.
– Onko hän (Russell) takanani uusilla renkailla?
Tässä vaiheessa keskusteluun liittyi Mersun strategiapomo James Vowles.
– Lewis, James tässä. Neuvoisimme sinua pysymään radalla. Jätämme päätöksen sinulle. Se täytyy tehdä nyt. George on keskikovilla.
Hamilton jatkoi keskustelua kierroksen vaihduttua taas seuraavaan.
– Olen siis huonossa asemassa, enkö olekin? hän kysyi saamatta vastausta.
– Kuka on takanani?
– George. Sitten (Esteban) Ocon.
– Kuinka paljon nopeampi se (keskikova) rengas on?
– Ehkä 0,3–0,4 sekuntia.
Tämän jälkeen oli päätösten aika.
– Meillä on vielä yksi mahdollisuus pysähtyä, jos sinusta tuntuu, että haluat tehdä sen, Bonnington sanoi kierroksen 42 kuluessa kohti loppua.
– Kertokaa te, älkää jättäkö sitä minun vastuulleni! En halua menettää sijoitusta, Hamilton tuhahti.
– Suosittelemme pysymään ulkona. Pysy ulkona.
– Menetän varmasti tämän sijan Georgelle (jos pysähdyn).
– Kyllä, ehdottomasti.
Hamilton jäi radalle kovilla renkailla.
Kilpailu pääsi jatkumaan, kun ajamatta oli 11 kierrosta. Kahdeksan kierrosta ennen ruutulippua Bottas teki radan loppupäässä virheen ja Mercedes-kaksikko nousi Hamiltonin johdolla hänen edelleen. Kierrosta myöhemmin Russell käytti rengasetunsa hyväkseen ja ohitti Hamiltonin.
– Strategia ei ole ollut tänään puolellani, Hamilton harmitteli pian tämän jälkeen radiossa.
Ruutulipulle tultiin järjestyksessä Russell, Hamilton, Bottas.
Kisan päätyttyä Hamiltonia ei juuri hymyilyttänyt. Hän korosti haastatteluissa, että tallin eikä kuljettajan pitäisi tehdä päätös siitä, vaihdetaanko renkaat vai ei.
– En tiedä. Sillä ei ole mitään väliä. Saimme pisteet, ja menemme nyt eteenpäin, Hamilton tokaisi kysyttäessä, olisiko hänen kannattanut käydä turva-auton aikana renkaanvaihdossa.