Mercedes-Benz iski tuotantomalliin mullistavan akun, jota on odotettu jo vuosia – lupaa pitkän takuun: "Kyllä se on jo tilattavissa"

Mercedes-Benz on esitellyt ensimmäisen sähköauton, joka hyödyntää kiinteäelektrolyyttistä akkua. Kyseessä on eCitaro G -sähköbussi.

Mercedes-Benzin uudessa täyssähköisessä eCitaro G -bussissa on ensimmäistä kertaa käytössä kiinteäelekrolyyttinen akku, josta maailmalla käytetään nimitystä solid-state battery.

Solid-state-akkua on kehitetty pitkään, ja sen markkinoille tuloa on odotettu jo vuosia. Akkuteknologian käänteentekevistä innovaatioista puhutaan paljon, mutta lupaukset ovat jääneet usein toteutumatta. Tällä kertaa pitäisi olla toisin.

– Kyllä se on jo tilattavissa, ja toimitusaika riippuu valitusta kokoonpanosta, vakuuttaa Mercedes-Benzin lehdistöpäällikkö Pekka Koski Veholta.

Kiinteäelekrolyyttinen akku eroaa rakenteeltaan nykyisistä litiumioniakuista. Niissä anodin ja katodin välissä akkukennossa oleva massa on hyytelömäistä.

Uudessa rakenteessa elektrolyytti on kiinteää. Mercedeksen mukaan ratkaisulla saavutetaan noin 25 prosenttia suurempi energiatiheys ja tässä eCitaron kokoonpanossa akuston 441 kilowattitunnin kapasiteetti.

Toinen etu on pitkä akun pitkä käyttöikä: teknologialle annetaan kymmenen vuoden tai 280 megawattitunnin takuu.

Muitakin hyötyjä

Kiinteäelektrolyyttisen akun hyvinä puolina pidetään myös sitä, että se on nykyakkuja turvallisempi, eli se ei vuoda tai syty tuleen. Akuista voidaan suuremman kapasiteetin ansiosta tehdä myös pienempiä ja keveämpiä, ja latausajat ovat lyhyempiä kuin nykyakuilla.

Nivelbussi kulkee uudella akkutekniikalla noin 220 kilometriä ja talvioloissakin lämmityksen ollessa päällä 170 kilometriä, lupaa Mercedes.

Uusi eCitaro G että lyhyempi eCitaro ovat saatavilla joko kiinteäelektrolyyttisillä akuilla tai entistä tehokkaammilla, uuden sukupolven NMC-litiumioniakuilla.

Lue myös:

    Uusimmat