Tämä sähköauton laturi haastaa nopeudessa jo tankkauksenkin
Amerikkalaisyliopistossa kehitetty laturi hyödyntää samaa jäähdytysmenetelmää kuin jääkaappi.
Purduen yliopistossa Yhdysvaltain Indianassa on kehitetty sähköauton laturi, joka kilpailee latausnopeudessa jo tavallisen bensiini- tai dieselauton tankkauksen kanssa. Sopivissa oloissa sillä lataisi ainakin joidenkin sähköautojen akustot täyteen viidessä minuutissa.
Sähköauton lataamisnopeus on uudella laturilla 4,6-kertainen Teslan Supercharger-pikalatureihin verrattuna, kertoo ruotsalainen Ny Teknik. Purduen yliopiston kehitysprojektia on rahoittanut autovalmistaja Ford.
Avainasia supernopeassa latauksessa on riittävä jäähdytys, kun entistä voimakkaampi latausvirta tuottaa myös enemmän lämpöä kuin heikompi virta. Ilman jäähdytystä laturi ylikuumenisi ja lakkaisi nopeasti toimimasta suurella latausvirralla.
Nyt kehitetty ratkaisu jäähdyttää tutkijoiden mukaan 24,22 kilowattia lämpöä. Laboratoriotesteissä prototyyppilaturi kesti jopa yli 2 400 ampeerin virran. Tämä on rutkasti enemmän kuin 1 400 ampeeria, mikä vaaditaan akun lataamiseen täyteen noin viidessä minuutissa. Teslan Superchargerilla menisi 20 minuuttia.
Laturien jäähdytys perustuu yleensä nestejäähdytykseen. Jäähdytinputkien kasvattaminen ja jäähdytysnesteen suurimittainen lisääminen tekevät latauskaapeleista äkkiä painavampia ja vaikeampia käsitellä. Siksi professori Issam Mudawarin johtama tutkimusryhmä Purduessa päätyi hieman erilaiseen ratkaisuun: neste-höyry-jäähdytykseen.
Jääkaapeista tuttu jäähdytysmenetelmä
Mudawar on yliopiston tiedotteen mukaan työskennellyt jo 37 vuoden ajan elektroniikan jäähdytysratkaisujen parissa. Uusi ratkaisu perustuu lyhyesti sanottuna siihen, että nesteen höyrystäminen sitoo lämpöä.
Neste-höyry-jäähdytyksellä päästään ainakin 10 kertaa tehokkaampaan jäähdytykseen kuin käyttämällä pelkkää nestejäähdytystä. Uusi jäähdytysmenetelmä on itse asiassa samantyyppinen kuin jääkaapeissa.
Lämmön- ja massansiirtoon erikoistunut tieteellinen lehti International Journal of Heat and Mass Transfer on julkaissut Mudawarin tutkimusryhmän artikkelit sekä uuden jäähdytysjärjestelmän teoreettisesta perustasta että heidän tekemistään käytännön kokeista.
Uusimmat
-
11:35
"Kaikkeen tähän on syytä varautua" – mitä autoilijan pitäisi muistaa lumikaaoksessa?
-
11:10
Bakun ilmastokokous lisäajalla: EU korotti kehitysmaille tarjottavan rahoituksen määrää
-
11:09
EK15: Neuville vahvoilla mestaruustaistelussa, Toyota kovassa paikassa – MTV seuraa
-
11:07
MM-rallilegenda jättää huomenna jäähyväiset – seuraaja valittiin Virosta
-
11:07
Tästä syystä Arman Alizad kieltäytyy rahakkaista projekteista
-
11:04
Kuolleeksi luultu intialaismies heräsi henkiin hautajaisroviollaan
-
10:42
Kaksi omakotitaloa palanut Savonlinnassa – poliisi pyytää havaintoja
-
10:35
F1-tähdet kypsyivät pahasti – Vegasissa kiusallinen ongelma: "Olen väsynyt siihen"
-
10:16
Yksi Laosin myrkkyviinaskandaalin uhreista on australialainen teinityttö
-
10:05
Kuningas Charles osallistui vuosittaiseen tapahtumaan ilman kuningatar Camillaa
-
09:54
Voiko skuuttiturmista oikeasti saada vakuutuskorvauksia? Päätökset tehdään yllättävässä paikassa
-
09:44
George Russell paalulle – Las Vegasin aika-ajoissa nähtiin jättiyllätys
-
09:43
Tiesitkö? Näin Coca-Colaa valmistetaan Keravalla
-
09:35
Suomalaiskiekkoilijat kaaoksen keskellä – katso levoton kaukalovideo: "Tilanne eskaloituu!"
-
09:26
Suomalaislapset liikkuvat kansainvälisen tutkimuksen mukaan eniten EU:ssa – tutkijat epäilevät tulosta
-
09:13
Joe Biden liikuttui kyyneliin – vaimo kiitteli vuolaasti väistyvää presidenttiä
-
09:12
Uutta tietoa Valtteri Bottaksen tilanteesta
-
09:00
Victor Paul astui ensi kertaa Atson saappaisiin Rantabaarissa – erityisesti yksi piirre erottaa hänet roolihahmostaan: "En ole nakkikiskamyllääjä"
-
08:57
Hallitus siirsi kuntien jättiuudistusta vaalien yli – vastuuministeri: Liian monimutkainen
-
08:35
Yrittäjägallup: "Trump voi yrittää kääntää kelloa taaksepäin"
-
Lataa lisää