Tämä sähköauton laturi haastaa nopeudessa jo tankkauksenkin

9:15img
Rolls-Royce Spectre on superluksusvalmistajan ensimmäinen sähköauto.
Julkaistu 23.11.2021 06:24

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Amerikkalaisyliopistossa kehitetty laturi hyödyntää samaa jäähdytysmenetelmää kuin jääkaappi. 

Purduen yliopistossa Yhdysvaltain Indianassa on kehitetty sähköauton laturi, joka kilpailee latausnopeudessa jo tavallisen bensiini- tai dieselauton tankkauksen kanssa. Sopivissa oloissa sillä lataisi ainakin joidenkin sähköautojen akustot täyteen viidessä minuutissa.

Sähköauton lataamisnopeus on uudella laturilla 4,6-kertainen Teslan Supercharger-pikalatureihin verrattuna, kertoo ruotsalainen Ny Teknik. Purduen yliopiston kehitysprojektia on rahoittanut autovalmistaja Ford.

Avainasia supernopeassa latauksessa on riittävä jäähdytys, kun entistä voimakkaampi latausvirta tuottaa myös enemmän lämpöä kuin heikompi virta. Ilman jäähdytystä laturi ylikuumenisi ja lakkaisi nopeasti toimimasta suurella latausvirralla.

Lue myös: Saako latauspaikalle pysäköidä muun kuin sähköauton, jos sitä ei ole erikseen kielletty? Kuluttajariitalautakunnasta tuli yksiselitteinen vastaus

Nyt kehitetty ratkaisu jäähdyttää tutkijoiden mukaan 24,22 kilowattia lämpöä. Laboratoriotesteissä prototyyppilaturi kesti jopa yli 2 400 ampeerin virran. Tämä on rutkasti enemmän kuin 1 400 ampeeria, mikä vaaditaan akun lataamiseen täyteen noin viidessä minuutissa. Teslan Superchargerilla menisi 20 minuuttia.

Laturien jäähdytys perustuu yleensä nestejäähdytykseen. Jäähdytinputkien kasvattaminen ja jäähdytysnesteen suurimittainen lisääminen tekevät latauskaapeleista äkkiä painavampia ja vaikeampia käsitellä. Siksi professori Issam Mudawarin johtama tutkimusryhmä Purduessa päätyi hieman erilaiseen ratkaisuun: neste-höyry-jäähdytykseen.

Jääkaapeista tuttu jäähdytysmenetelmä

Mudawar on yliopiston tiedotteen mukaan työskennellyt jo 37 vuoden ajan elektroniikan jäähdytysratkaisujen parissa. Uusi ratkaisu perustuu lyhyesti sanottuna siihen, että nesteen höyrystäminen sitoo lämpöä.

Neste-höyry-jäähdytyksellä päästään ainakin 10 kertaa tehokkaampaan jäähdytykseen kuin käyttämällä pelkkää nestejäähdytystä. Uusi jäähdytysmenetelmä on itse asiassa samantyyppinen kuin jääkaapeissa.

Lämmön- ja massansiirtoon erikoistunut tieteellinen lehti International Journal of Heat and Mass Transfer on julkaissut Mudawarin tutkimusryhmän artikkelit sekä uuden jäähdytysjärjestelmän teoreettisesta perustasta että heidän tekemistään käytännön kokeista.

Lue myös: Suomalaisista tulossa sähköautokansaa? Usko pois, nämä tuoreet myyntiluvut ovat ihan oikein

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot