Mercedeksen mukaan Valtteri Bottaksen oli laskettu ohittavan Ferrarin Sebastian Vettel Espanjan GP:n ensimmäisten varikkokäyntien aikana.
MAINOS
F1-kausi vain C Morella!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Vettel oli päässyt lähdössä Bottaksen edelle, mutta tuli kärkikuskeista ensimmäisenä varikolle. Hän putosi kaiken lisäksi ruuhkaan Haas-tallin Kevin Magnussenin taakse.
Mercedeksen strateginen päällikkö James Vowles vastasi tallin YouTube-kanavalla muun muassa kysymykseen, miksi Bottasta ei pidetty kauemmin radalla, sillä suomalaisen vauhti oli hyvää kuluneillakin renkailla.
- Vettelin alle ottamat keskikovat renkaat lämpenivät hitaasti ja Magnussenia ei ollut niin helppo ohittaa. Pidimme Valtteria radalla niin kauan, kunnes olimme varmoja, että hän palaisi kummankin eteen, Vowles selitti.
LUE MYÖS: Vettel listaa: näissä asioissa Ferrarin pitää parantaa
Bottaksen varikkopysähdys ei kuitenkaan sujunut ongelmitta, sillä hänen oikeaa takarenkaan irrottamisessa oli ongelmia ja pysähdys venähti juuri sen verran, että Vettel sekä Magnussen ehtivät niukasti edelle.
Vowles kertoi, että Mercedes käytti niin sanottua "overcuttia", eli pitivät Bottasta radalla pidempään, koska Vettel menetti aikaa Magnussenin takana.
Hänen mukaansa Bottaksen varikkopysähdyksen viivästyttäminen parilla kierroksella ei olisi auttanut.
- Vettel ohitti Magnussenin juuri sillä hetkellä, kun Bottas tuli varikolta pois. Silloin renkaat olisivat olleet jo lämpimiä ja Vettel olisi ollut todella nopea, emmekä olisi kyenneet vastaamaan hänen vauhtiinsa.
LUE MYÖS: F1-rengastaja Pirelli: “Tarjouskilpailuun emme lähde”
Lopulta Ferrari otti Vettelin sisään toistamiseen virtuaalisen turva-auton aikana, joten Bottas nousi toiseksi ja Mercedes ajoi kaksoisvoittoon.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.