Mercedeksen tekninen johtaja James Allison ennustaa useamman tiimin epäonnistuvan autonsa suunnittelussa, kun ne yrittävät sopeutua valtaviin muutoksiin uusissa F1-säännöissä.
F1-autot jatkavat jo seitsemän vuotta käytössä olleilla V6-hybriditurbomoottoreilla, mutta autojen aerodynamiikka yksinkertaistuu huomattavasti.
Ilmanohjaimia karsitaan ja jousitukset yksinkertaistuvat, mutta se ei Allisonin mukaan tarkoita, että säännöt olisivat tiimeille helposti ymmärrettävissä.
– Sääntökirja on noin tuplasti paksumpi kuin sen edeltäjät, mutta ne (sääntöpykälät) ovat lähes kokonaan erilaiset kuin aiemmin, Allison selvittää Mercedeksen julkaisemalla videolla.
Talleilla on edelleen pelivaraa hankkia aerodynaamista pitoa esimerkiksi auton keulan, pohjalevyn, peräpään ja jousituksen oikeanlaisella suunnittelulla, vaikka säännöt rajaavatkin tarkasti, mitä niiden kanssa voidaan tehdä.
Esimerkiksi italialainen Formu1a.uno-sivusto kertoo Ferrarin tehneen ison muutoksen omaan jousitukseensa vaihtamalla etuakselinsa jouset työntötankojousituksesta vetotankoihin. Tämä kääntää jousituksen kiinnityspisteet päinvastaiseksi, mikä puolestaan vaikuttaa ilmavirtauksiin ja auton painonjakauman säätelyyn.
Mercedes-tallin Allison näkee tulkintavarassa myös mahdollisuuden sille, että läheskään kaikki eivät onnistu autonsa suunnittelussa, vaan menevät pahastikin metsään.
– Voisin kuvitella, että kun autot ovat niin uusia ja niin erilaisia, että yksi tai kaksi tiimiä epäonnistuu niissä todella pahasti ja saavat hirvittävän tuskallisen vuoden, Allison povaa.
– Uskoisin, että jossain määrin me kaikki joudumme jättämään pöydälle asioita, joita emme vain osanneet ennakoida, ja sitten katsomme muita autoja ja toteamme, että ”oho, miksi me emme keksineet tuota”.
– Sitten yritämme ratkoa sen mahdollisimman nopeasti, jotta pystymme repimään ensimmäisen kisan jälkeen itsemme ylös siltä sijalta, johon päädymme. Tai sitten, jos olemme tarpeeksi onnekkaita ja olemme edellä, pitämään hyökkäävät sudet takanamme, Allison jatkaa.
Uudet F1-autot tuodaan radalle ensimmäistä kertaa 23.–25. helmikuuta Barcelonassa ajettavissa testeissä. Toinen testimahdollisuus tulee juuri ennen kauden alkua Bahrainissa 10.–12. maaliskuuta.