Formula ykkösten autonsuunnitteluun tulee ensi vuonna muutoksia, joilla pyritään helpottamaan ohittamista. Tallien tekniset johtohenkilöt eivät kuitenkaan lupaile, että ohitusten määrä kasvaisi ensi vuonna.
MAINOS
F1 suorana C Morella – Brasilian GP viikonloppuna
Lauantai: Harjoitukset klo 15.55, aika-ajo klo 18.55
Sunnuntai: Brasilian GP klo 19.00, ennakkotunnelmat klo 17.30!C Moren tarjonta avoinna 9.-11.11. Brasilian F1-viikonloppu kaikille ilmaiseksi!
Kansainvälinen Autoliitto FIA on päättänyt uudistaa sääntöjä ensi vuonna. Autojen etuosaan tulee muutoksia, joiden avulla toisen auton seuraaminen olisi helpompaa. Se myös helpottaisi ohittamista.
Renault-tallin tekninen johtaja Nick Chester arvelee, että sääntöuudistuksen onnistumista voidaan arvoida kunnolla vasta kolmen vuoden kuluttua, jolloin teknisiin sääntöihin tulee muitakin muutoksia.
– Se on aika iso muutos. Tulee muutoksia etusiivekkeen kärkiväliin, ilmanohjaimiin ja etujarruihin. FIA yrittää erilaisella konseptiratkaisulla helpottaa edellä olevan auton seuraamista. Tietenkään yhtenä vuotena ei voi kokeilla kaikkia muutoksia, joissa tähdätään vuoteen 2021. Olemme toistaiseksi nähneet pientä eroa. Mennään oikeaan suuntaan, mutta vasta 2021 tullaan näkemään, mitä koko paketti voi tuoda, Chester sanoi.
Ferrarin insinöörijohtaja Jock Clear ounastelee, että uudistuksissa mennään kyllä oikeaan suuntaan, mitä kilvanajon viihdearvoon tulee.
– Täytyy odottaa ensi vuoteen tietääkseen miltä näyttää. Kymmenellä tiimillä on kymmenen ratkaisua ja toisista emme ole tietoisia, mikä muuttaa sitten vähän käsitystämme. Mielestäni menemme kuitenkin oikeaan suuntaan. Fakta on, ettei tasainen kilvanajo tarkoita helppoa ohittamista, mutta se tarkoittaa, että autot voivat seurata toisiaan ja luoda toiselle painetta. Mahdollistamme autoille tasaisemman taistelun.
Williams-tallin kilpailukyvystä vastaava johtaja Rob Smedley antaa realistisen arvion. Hän painottaa, ettei nykyajan F1-autoilla voi rikkoa fysiikan lakeja.
– Luin viime viikolla artikkelin, jossa kirjoitettiin, ettei koskaan voi rakentaa F1-autoa, jolla pystyy seuraamaan toista autoa yhtä hyvin kuin katuautolla. Niin ei vain tule tapahtumaan, koska fysiikka ei tee sitä mahdolliseksi. Joten on vain hyväksyttävä, että autoja on vaikeampaa seurata. Varsinkin tämän sukupolven autoja niiden ilmavirtausmäärien takia.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.