Formula ykkösten kilpailullisista asioista vastaava johtaja Ross Brawn vastaa askarruttaviin kysymyksiin, millaisiksi F1-autot muuttuvat 2021.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Singaporen GP viikonloppuna
Lauantai: Aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 15.00, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Brawn esitteli kuvia uusista autoista aiemmin viikolla. Kaikkien mieleen konseptikuvat eivät olleet.
Ferrarilta lytättiin, että autot muistuttavat vanhoja IndyCar-autoja. Talleja ei miellytä, että suunnitelmana on riisua autojen aerodynamiikkaa.
Autojen vauhtikin tulee 2021 hidastumaan. Brawnin mukaan vauhtia olisi pakko hidastaa joka tapauksessa.
– Autot tulevat olemaan nykyisiä hitaampia. Nykyiset autot ovat vaikuttavia, mutta niitä on hidastettava, jos niiden kehitys jatkuu nykytasolla. Kun muutoksia on tapahtunut, jatkuu taas kehitys ja nopeudet kasvavat.
Absoluuttista downforcea on jatkossa vähemmän. Brawn painottaa, että IndyCar-sarjassa tehtiin downforcea vähentämällä kilpailullisesti onnistunut päätös.
– IndyCar-sarjassa tehtiin mielenkiintoinen ratkaisu. Downforcea vähennettiin merkittävästi ja ainakin katuradoilla kuljettajat ovat tyytyväisempiä kilvanajoon. Ovaaleilla heillä on vähän ongelmia, mutta ne ovatkin aika ainutlaatuinen ympäristö.
Myös rengassuunnittelun ympärillä on ollut spekulointia. Brawnin mukaan rengassuojia ei tule käyttöön
– Emme etsi sellaista. Jos ne otettaisiin käyttöön, muuttaisivat auton luonnetta aika lailla.
Brawnin mukaan rengasilmavirtauksia pyritään parantamaan erikoisrakennelmilla.
– Ilmavirtaus renkaiden ja pyörien ympärillä on hyvin likaista. Se häiritsee ilmavirtausta aika lailla. Emme aio peittää renkaita, mutta saatamme ottaa käyttöön niissä rakenteita, jotka puhdistavat virtausta ja parantavat takana ajavan auton olosuhteita.
Tavoitteena on luoda kauniita autoja, mutta aiempina vuosina ei sääntömuutoksissa ole tämän osalta onnistuttu. Tallit ovat suunnitelleet monenlaisia rumiksi haukuttuja aerodynaamisia rakennelmia, kuten ”haineviä”, ”keulaulokkeita” ja ”t-siivekkeitä”.
Brawnin mukaan sääntöjen porsaanreikiä pyritään sulkemaan.
– En aio teeskennellä, että meillä olisi ensimmäisestä päivästä lähtien täydellinen ratkaisu estetiikan kannalta, koska emme voi ennakoida, mitä ratkaisuja tiimit tekevät. Yhteistyö tiimien kanssa on sujunut hyvin, mutta tilannehan muuttuu, kun tiimi siirtyvät yhteistyötilasta kilpailutilaan.
Uusien sääntöjen Brawn povaa olevan valmiina noin vuoden kuluttua.
– Realistisesti sanoen ensi vuoden lopulla voisimme katsoa perussääntöjä. Sen jälkeen kaikilla on vuosi aikaa työstää autojaan. Meidän ei toki tarvitse jättää sitä niin myöhäiseen vaiheeseen. Jos säännöt annetaan liian myöhään, suosii se suurempia talleja, Brawn arvioi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.