Mercedes-pomo myönsi suoraan: saksalaistalli salaili tarkoituksella uutta F1-autoaan – taustalla uhkakuva

Mercedes
© Daimler AG
Julkaistu 02.03.2021 17:02
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

Jo usean vuoden ajan F1-sarjaa dominoinut Mercedes esitteli tiistaina uuden W12-autonsa ilmeen. Mercedes ei tuonut kuitenkaan kaikkea esille – tarkoituksella.

LUE MYÖS: Tässä on Valtteri Bottaksen uusi työkalu

Mercedeksen teknisen johtajan James Allisonin mukaan isossa kuvassa W12 on hyvin samankaltainen auto kuin W11, eli menopeli, jolla Lewis Hamilton voitti seitsemännen kuljettajien maailmanmestaruutensa, ja millä Mercedes juhlisti valmistajien merkkimestaruutta.

Vuoden 2021 autojen kehitystyötä on rajoitettu niin sanotulla polettijärjestelmällä. Taustalla ovat koronapandemian tuomat taloushuolet sekä kauden 2022 valtavat sääntömuutokset.

Tälle vuodelle merkittävimmät muutokset kohdistuivat F1-autojen lattiaan. F1 ja FIA ovat pyrkineet tasaamaan eri tallien voimasuhde-eroja riisumalla autojen pohjaosien aerodynaamisia ohjaimia.

– Lattia on osa-alue, joka on joutunut kovimpaan syyniin uusien sääntöjen myötä. Meidän uudessa autossamme on paljon sellaisia yksityiskohtia, joita emme halua tuoda vielä julki, Mercedeksen tekninen johtaja James Allison sanoi julkistuksen yhteydessä.

Kuvia Mercedeksen W12-autosta. Juttu jatkuu kuvien alla.

Mercedes

Mercedes

Salailu liittyy uhkakuviin.

– Emme peittele niitä siksi, etteivätkö ne olisi jo siellä, vaan siksi, ettemme halua vielä näyttää niitä kilpailijoillemme. Emme halua, että julkistuksen ja kuvien myötä he voivat laittaa samanlaisia osia kehitykseen heidän omiin tuulitunneleihinsa. Ostamme tällä pari viikkoa aikaa, Allison myönsi.

Mercedeksen tekniseltä johtajalta tiedusteltiin ja haluttiin tarkennusta sille, yrittääkö Mercedes yksinkertaisesti estää kopioinnin.

– Marginaalit ovat pieniä ja tiedämme sen, mitä kilpailijamme yrittävät löytää. Ja koska meidän ei tarvitse näyttää vielä kaikkea, emme myöskään näytä, Allison perusteli.

Uudet osat päätyvät syyniin ensi viikon lopulla, jolloin F1:n talvitestit käynnistyvät Bahrainissa. Luvassa on kolme ajopäivää akselilla perjantai–sunnuntai.

Uusi kausi pyörähtää käyntiin maaliskuun viimeisenä viikonloppuna 26.–28.3.

Tuoreimmat aiheesta

F1