Mercedeksen täksi F1-kaudeksi käyttöön ottamasta DAS-ohjausjärjestelmästä ei ole saatu vielä läheskään kaikkea hyötyä, arvioi tallin tekninen johtaja James Allison.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
DAS toimii rattia vertikaalisesti liikuttamalla, ja sen avulla Mercedes voi säädellä eturenkaiden aurauskulmia. Aurausta lisäämällä Mercedes saa nostettua eturenkaidensa lämpöä, mistä se saa etua suhteessa muihin.
– Meille se on vielä hyvin uusi järjestelmä, James Allison totesi DASista Motorsport-Total.comin mukaan.
LUE MYÖS: Mikä on Mercedeksen rooli kopiointikohussa? Tallipomo Wolff ei näe tilannetta kiusallisena: "Siitä tulee erittäin mielenkiintoinen keskustelu"
DAS on jo kielletty ensi F1-kaudeksi. Kun tämä sesonki jää aiempaa lyhyemmäksi, Mercedes joutuu pähkäilemään, minkä verran se uhraa paukkuja DAS-järjestelmänsä kehittämiseen. Siihen Mercedes haluaa kuitenkin vielä käyttää aikaa.
– Missä ja milloin voimme saada siitä suurimman hyödyn, on meille yhä tutkimusmatkaa.
– Myös tapa, jolla kehitämme sitä, on avoimena, Allison kertoi.
Allison heitti perään myös kilpailijatallien kannalta huolestuttavaa puhetta. Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin ohjastama Mercedes on jo jyllännyt hurjalla suorituskyvyllään F1-kauden avauskisoissa, mutta DASistakin olisi kaivettavissa vielä suurempaa hyötyä.
– Kirjaa ei ole vielä suljettu meidän osaltamme. Me toivomme, että pystymme ottamaan siitä enemmän irti, jos opimme nopeasti tulevissa kisoissa.
LUE MYÖS: Mercedes-pomoa hiillostettiin Sebastian Vettelistä – teki kantansa harvinaisen selväksi
Hylätyksi tulleen protestin Mercedeksen DASista tehnyt kilpailijatalli Red Bull on ollut valmistelemassa DASin käyttöönottoa omiin autoihinsa. Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko on Auto, Motor und Sportin mukaan sanonut, että siihen menee aikaa kaksi kuukautta ja tallin täytyy harkita, onko siihen järkeä käyttää aikaa lyhyellä kaudella.