Valtteri Bottaksen ongelmat heikompien autojen ohittamisessa Venäjän F1-kisassa johtuivat Mercedeksen tekemän analyysin mukaan pitkistä letkoista ja auton heikosta ohjautuvuudesta.
Viime sunnuntain kisaa joukon häntäpäästä moottorirangaistuksen jälkeen starttaamaan joutunut Bottas ei pystynyt kuromaan sijoituksia kiinni läheskään samaa tahtia kuin vielä taaempaa startannut Red Bullin Max Verstappen.
LUE MYÖS: Melkoista menoa! Mercedes jakoi mielettömän faktan Valtteri Bottaksesta
Bottas sai ajosuorituksestaan paljon kritiikkiä, mutta tallipäällikkö Toto Wolff kommentoi jo tuoreeltaan, ettei Bottaksella ollut käytettävissään samanlaista vauhtietua kuin esimerkiksi Italian GP:n huimassa nousussa 19. lähtöruudusta kolmannelle palkintosijalle.
Mercedeksen tekninen johtaja Mike Elliott vastasi tiimin tekemällä analyysivideolla fanien kysymyksiin ja perusteli Bottaksen kokemia vaikeuksia.
– Ensinnäkin Valtteri ajoi fantastisesti Monzassa. Oli ällistyttävää, mitä hän pystyi saavuttamaan siellä. Tämä kisa oli vähän erilainen. Se oli vaikeampi DRS-junien (muodostumisen) takia, Elliott kertoi.
”Junilla” hän viittasi pitkiin jonoihin, joissa kuskit pystyivät hyödyntämään avattavaa takasiipeä olleessaan riittävän lähellä edellä ajavaa autoa. Näin ollen Bottas ei pystynyt käyttämään parempaa vauhtiaan ohitusyrityksissään Monzan tapaan.
– Näimme sitä kärki- ja häntäpäässä, että ihmiset jämähtivät noille sijoille eivätkä onnistuneet pääsemään ohi noista ”junista”, Elliott kommentoi.
– Lisäksi Valtterilla oli vaikeuksia auton aliohjautuvuuden kanssa. Sen takia hänellä oli ongelmia erityisesti kolmossektorissa. Tämä johti siihen, että hänelle oli erittäin vaikeaa päästä lähelle edellä ajavaa autoa, eikä silloin saa täyttä etua imusta.
Bottaksella nappionnistuminen sadetaktikoinnissa
Mercedes onnistui taituroimaan Bottaksen lopulta pisteille kaukaa kärkikymmenikön takaa ennakoimalla tulossa olevan sateen ja vaihtamalla hyvin aikaisessa vaiheessa välikelin renkaisiin.
Lopulta viidenneksi noussut Bottas olisi itse ollut valmis pysähtymään jo kierrosta aiemmin, mutta Mercedeksellä ei oltu valmiina aivan kierroksen lopussa eteen tulleeseen pyyntöön. Onnistuessaan tämä olisi Bottaksen näkemyksen mukaan nostanut hänet jopa palkintopallille.
Tekninen johtaja Elliott kertoo Mercedeksen pystyneen Bottaksen heikon aseman takia ottamaan isomman riskin varikkokäynnin ajoittamisessa kuin voitosta taistelleen Hamiltonin kohdalla.
– Mietimme jo valmiiksi säätä ja sitä, onko mahdollista vaihtaa välikelin renkaisiin aikaisin. Eli se oli varmaankin helpompi päätös.
– Lewisin kohdalla tiesimme olevamme kisan toisena, ja jos epäonnistumme, voimme pudota alaspäin, Elliott selvitti.
Lopulta säätutkaa tarkkaillut työntekijä antoi hyvin vahvan signaalin alkavasta sateesta.
– Strategistien ja Valtterin välillä tehtiin täsmälleen oikea päätös. Vaihdoimme välikelin renkaat ja onnistuimme ohittamaan autoja, jotka olivat vaikeuksissa radalla. Sen seurauksena Valtteri päätyi viidenneksi, joka on mahtava tulos tiimille, Shovlin kiitteli.
Pian päätös tehtiin myös Hamiltonin kohdalla. Tämä nosti hallitsevan mestarin kisan voittajaksi kärkimies Lando Norrisin jäätyä pyörimään täysin märälle radalle kuivan kelin renkailla.