Valtteri Bottaksen heikko lähtö Espanjan F1-kisaan vaikeutti Mercedeksen tehtävää haastaa Red Bullin Max Verstappenia rengastaktiikan avulla. Tiimin moottoriurheilun strategiajohtaja James Vowlesin mukaan suomalaisen kisaan sisältyi myös odottamattomia yllätyksiä.
Bottas putosi Barcelonan kisalähdössä Verstappenin ja Racing Pointin Lance Strollin taakse samalla, kun hänen tallikaverinsa Lewis Hamilton karkasi helposti paalupaikalta kisajohtoon. Bottas joutui pinnistelemään itsensä ohi Strollista, mikä vaikeutti heti kisan kulkua.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas sai Mercedeksen tunnustamaan virheensä: "Taas jäi se tilaisuus käyttämättä"
Nyt Mercedes on tehnyt tarkemmat analyysinsa kisasta. Vowlesin mukaan Bottaksen putoaminen lähdössä johtui kahdesta tekijästä.
– Ensinnäkin, hänen reaktioaikansa oli vain vähän heikompi kuin Strollilla, Verstappenilla ja Lewisilla, joten hän hävisi liikkeelle lähdön viivalta, Vowles selvittää Mercedeksen keskiviikkona julkaisemalla taktiikkavideolla.
– Seuraava elementti oli, että mitä edempänä olet, sitä vähemmän saat imuapua edellä olevilta autoilta, ja Stroll ja Verstappen pystyivät käyttämään sitä vaikutusta sekä pääsemään Valtterin rinnalle.
Vowlesin mukaan Bottaksen kiihdytys ensimmäisiin mutkiin ei ollut sinänsä huono.
– Vahinko oli kuitenkin valitettavasti jo tapahtunut lähdön alussa.
Bottaksen lähtö vaikeutti myös Verstappenin yllättämistä
Mercedeksen someseuraajien esittämissä kysymyksissä tiedusteltiin myös, pohtiko tiimi yrittää päästä takaisin Verstappenin edelle tulemalla varikolle ennen hollantilaista. Tässä Mercedes teki kuitenkin toisin ja antoi Red Bullin tehdä liikkeensä ensin.
Bottas oli myös kisan jälkeen varsin kriittinen tätä päätöstä kohtaan.
– Sitä varten pitäisi olla erittäin, erittäin lähellä edellä olevaa autoa ensimmäisellä stintillä, mitä emme yksinkertaisesti olleet, Vowles selvittää.
– Meillä renkaiden suorituskyky oli putoamassa, emmekä päässeet tarpeeksi lähelle Verstappenia. Se on ymmärrettävää, koska Valtteri oli joutunut taistelemaan ruuhkan läpi, ja hänellä oli hiukan vähemmän kiiltoa renkaissaan.
Mercedes päätti lopulta ottaa sekä Hamiltonin että Bottaksen ensimmäisen kerran sisään samalta kierrokselta, mikä johtui Vowlesin mukaan kummankin renkaiden selvästä heikentymisestä. Verstappenia ei haluttu ahdistamaan Hamiltonia. Kuskit pystyttiin ottamaan kymmenen sekunnin välein turvallisesti vaihtoon peräkanaa.
Ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen Mercedeksellä oli Vowlesin mukaan hyvin lyhyt ikkuna tehdä Verstappenia aiempi pysähdys, mutta sekin sulkeutui yhdessä kierroksessa noin 39 kierroksen kohdalla.
– Siitä ehdottomasti keskusteltiin varikkomuurilla, mutta vaihtoehtona oli myös jatkaa pidempään. Myös lähistöllä ollut ukkosmyrsky häiritsi. Sen takia jätimme sen vaihtoehdon pöydälle, Vowles kommentoi.
– Se oli jälkiviisaana varmaankin väärä päätös. Valtteri teki joka tapauksessa häikäisevää työtä yrittäessään päästä takaisin, ja odotamme innolla jo seuraavaa kisaa.