Mercedes-pomoa hiillostettiin mystisestä havainnosta: ”Sen nimi on DAS – muun tiedon pidämme itsellämme”

10.10561305fo
Lewis Hamiltonin ratin liikkuminen herätti kysymyksiä torstaina Barcelonan F1-testeissä./All Over Press
Julkaistu 20.02.2020 16:01
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

@anttira

Mercedes-tallin tekninen johtaja James Allison ei arvatenkaan paljastanut, mikä autossa havaittu ratin liikkuminen eteen ja taakse tarkalleen ottaen on, mutta hänen mukaansa järjestelmä täyttää Kansainvälisen autoliiton FIA:n vaatimukset.

LUE MYÖS: Mercedeksen F1-autosta paljastui salaisuus, jolla saattaa olla valtava vaikutus vauhtiin – ovela ratkaisu tuli näkyviin ohjaamosta kuvatusta videosta

Lewis Hamiltonin torstaiaamun ajo Barcelonan F1-testeissä havahdutti monet, kun autoa kuvattiin on-board-kameralle ohjaamon suuntaan. Brittikuski työnsi rattia syvemmälle mutkiin mentäessä ja veti sen takaisin taakse suorilla.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen arvioi, että kyseessä saattaa olla keino hallita auton aurauskulmia. Tällöin pyöriä voidaan oikaista suorille tultaessa ja saavuttaa näin kovempia huippunopeuksia, mutta samalla mutkiin voitiin mennä vielä isommalla aurauskulmalla.

Tekniikkavelho Allison ei ollut halukas paljastamaan mitään käyttötarkoitusta järjestelmälle.

– En ehkä kerro teille sen enempää kuin mitä näitte televisiossa, mutta kyllä, meillä on autossa systeemi, joka on aivan uudenlainen idea. Sillä on nimikin: sitä kutsutaan DAS:iksi. Se tuo kuljettajan ohjaamiseen uutta syvyyttä, Allison kommentoi.

– Toivomme, että siitä on apua kauden mittaan, mutta se, miksi käytämme tai miten käytämme sitä, sen tiedon me pidämme itsellämme, hän jatkoi.

DAS on lyhenne sanoista dual axis steering eli vapaasti suomennettuna kaksiakselinen ohjaus.

FIA tiennyt asiasta jo pitkään

Testeissä tiimit voivat toki käyttää monenlaisia ratkaisuita, mutta kisaolosuhteissa FIA tutkii menetelmien sääntöjenmukaisuuden tiheällä kammalla. Tästä ei Allison ole huolissaan.

– Tämä ei ole uutinen FIA:lle. Olemme puhuneet siitä heille jo jonkin aikaa. Säännöt ovat aika selvät siitä, mitä ohjausjärjestelmälle voi tehdä. Olen aika luottavainen siitä, että se täyttää kaikki vaatimukset.

Hamilton vain myhäili kysymykselle siitä, oliko uudistuksesta hyötyä radalla.

– Olen ajanut sen kanssa vain yhden aamun, joten minulla ei ole siitä paljon kerrottavaa. Olen vain yrittänyt päästä siitä jyvälle ja ymmärtää sitä, Hamilton sanoi.

– Minulle tärkeintä on vain, että tiimini jatkaa innovaatioiden tuottamista ja pysyttelee edellä muita.

Tuoreimmat aiheesta

F1