Red Bull -pomolta kylmänviileä reaktio Mercedeksen salaperäiseen innovaatioon: "Eivät he muuten sitä käyttäisi"

6:30img
Niki Juusela ja Ossi Oikarinen kertasivat torstaina iltapäivällä F1-testien antia.
Julkaistu 20.02.2020 18:24
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-testien toisen ajopäivän suurin puheenaihe on ollut Mercedeksen autosta paljastunut ohjausjärjestelmä.

Sosiaalisessa mediassa kiertäneet videot ovat osoittaneet, että Mercedeksen W11-auton ohjauspyörä liikkuu ohjaamossa eteen ja taakse. Suoran alkaessa liike on taaksepäin, mutkissa eteenpäin.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen arveli tuoreeltaan, että Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas voisivat säätää näillä liikkeillä etuakselin aurauskulmia. Oikarisen arvion mukaan Mercedeksen innovaatio ei sodi sääntöjä vastaan ainakaan siltä osin, että kyseessä ei ole aktiivinen avustin.

Mercedeksen tekninen johtaja James Allison puolestaan kertoi torstaina, että innovaation nimi on DAS – dual axis steering eli vapaasti suomennettuna kaksiakselinen ohjaus. Tämän enempää Allison ei asiasta tietenkään kertonut.

Allison osallistui torstaina lehdistötilaisuuteen, jossa kansainvälistä mediaa puhutti ainakin se, miten innovaatio mahtaa mahtua jousitusgeometriaa säätelevän sääntökohdan 10.2 sisään. Sen mukaan jousitukseen ei saa tehdä muutoksia, kun auto liikkuu.

Allison kuitenkin linjasi, että ratkaisu on täysin sääntöjen mukainen.

– Tämä ei ole uutinen FIAlle. Olemme puhuneet siitä heille jo jonkin aikaa.

Red Bull -pomo Horner on samoilla linjoilla. Vaikka Mercedes on tulevalla kaudella jopa Red Bullin kovin kilpakumppani, tai toisinpäin, Horner ei kokenut tarpeelliseksi lähteä ruotimaan ratkaisun laillisuutta.

– Se on varmasti sääntöjen mukainen, eivät he muuten sitä käyttäisi, Horner sanoi FormulaPassion-sivuston mukaan.

– Mercedes on mittatikku, ja heidän autonsa vaikuttaa kilpailukykyiseltä. Meillä taas on ollut hyvä talvi, ja suhteemme Hondan kanssa on vain vahvistunut. Olemme tyytyväisiä siihen, mitä näimme keskiviikkona. Kaikki vaikuttaa positiiviselta, erityisesti niillä osa-alueilla, joita halusimme parantaa. 

Tuoreimmat aiheesta

F1