Mercedeksen uudesta F1-autosta paljastunut DAS-järjestelmä on saanut jopa Adrian Neweyn hämilleen. Neweyn suunnittelemilla autoilla on voitettu pitkälle toistasataa GP:tä ja kaikkiaan kymmenen valmistajien maailmanmestaruutta, kolmessa eri tallissa, joten hän jos joku tietää, miten sääntöjä on mahdollista hyödyntää.
LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta hirmukierros! Oma aika-ajoennätys vain hiuskarvan päässä
Tästä huolimatta Newey, aivan kuten kaikki muutkin, on ainakin vielä toistaiseksi ihmeissään siitä, miksi Mercedes haluaa muuttaa autonsa etuakselin asetuksia, muun muassa aurauskulmaa, suoralla.
Asiantuntijoiden näkemysten mukaan aurauskulman muutoksilla voidaan joko lämmittää tai jäähdyttää eturenkaita tai pienentää ilmanvastusta ja saavuttaa näin suuremman huippunopeuden.
Kaikki näkemykset ovat tässä vaiheessa pelkkiä arvauksia, sillä Mercedes ei tietenkään kerro järjestelmän toimintamekanismeista yhtään mitään.
– Rengaslämpöjen kontrollointi ei riitä minulle syyksi. Taustalla täytyy olla myös aerodynamiikkaan liittyviä asioita, Red Bullin teknisenä johtajana toimiva Newey sanoi Auto Motor und Sportin mukaan.
Lehden mukaan etupyörien suoristamisesta aiheutuva muutos aerodynamiikkaan ja sitä kautta huippunopeuteen on kuitenkin melko pieni. Suoristaminen johtaisi myös siihen, että renkaat jäähtyisivät suoralla normaaliakin enemmän.
Pirellin mukaan eturenkaiden lämpötila laskee suoralla normaalisti noin 20 asteella.
– Mikäli etupyörät suoristaa, renkaat jäähtyisivät vielä viisi astettä enemmän, Pirellin urheilujohtaja Mario Isola sanoi saksalaislehdelle.
Tällaisen muutoksen johdosta etupäässä olisi suoran jälkeisessä mutkassa normaaliakin vähemmän pitoa.
LUE MYÖS: Sebastian Vettelin Ferrari hyytyi radan varteen
Keskeistä on se, kumpi vaikuttaa kierrosaikaan enemmän: huippunopeus suoralla vai nopeus mutkissa. Ja jotta asia olisi mahdollisimman monimutkainen, tähän kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta; jokainen rata on erilainen.
Siitä Newey on kuitenkin vakuttunut – samoin kuin Red Bullin neuvonantja Helmut Marko – ettei DAS-järjestelmä voi olla sääntöjen mukainen. Mercedes, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ja Ferrarin Sebastian Vettel ovat sen sijaan toista mieltä.
– On mielestäni vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen. Kuljettaja ei ohjaa autoa vetäessään ohjauspyörää itseensä päin tai työntäessään sitä poispäin, Newey sanoi.
Vastaavia epäilyksiä on kohdistunut vuosien saatossa tietysti myös Neweyn suunnittelemiin autoihin. Näin kävi muun muassa 2010-luvun alussa, kun Red Bull voitti peräjälkeen neljä tuplamestaruutta.
Kuvaavaa kyllä, Neweyn tuolloin antamat kommentit olisi nyt helppo asettaa hänen Mercedes-kollegansa James Allisonin suuhun.
– Hyödynsimme säännöt maksimaalisesti. Siitä F1:ssä on mielestäni kyse. Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin "sääntöjen henki". On vain mustaa valkoisella siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei. Me veimme äärimmilleen ne asiat, joita saa tehdä. Automme oli sääntöjen mukainen, ja voitimme sillä kilpailuja, Newey sanoi kauden 2012 jälkeen esitetyssä dokumentissa.
FIAn ainoa julkinen linjaus järjestelmään liittyen on se, ettei sellaista saa käyttää enää 2021. Tämä kirjaus tehtiin tuleviin sääntöihin jo viime vuoden lopulla.