Meriliikenteen professori Koala-tankkerista: "Lastin omistajan intresseissä ei ole aiheuttaa öljyvahinkoa"

1:13imgKATSO VIDEO: Tänne varjolaivat ankkuroituvat – kartta näyttää suman Viron edustalla.
Julkaistu 09.02.2025 18:54
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

MTV Uutisten tavoittama asiantuntija painottaa olevansa täysin mediatietojen varassa, mitä tulee vaikeuksissa olevaan Koala-tankkeriin.

Venäjän öljynkuljetuksia tekevien varjolaivojen liikkuminen Itämerellä on herättänyt jo jonkin aikaa huolta.

Varjolaivat ovat usein vanhoja tankkereita, jotka saattavat hyvinkin olla romuttamokunnossa. Ikää aluksilla voi olla parikymmentä vuotta.  

Venäjän Laukaansuussa oleva Koala-tankkeri on valmistunut vuonna 2003. Ei ole varmaa, kuuluuko se varjolaivastoon, mutta asiantuntija arvioi MTV Uutisille kyseessä olevan vähintäänkin ongelmallinen alus.

Laivaliikenteen seurantasivusto Marine Trafficin mukaan 274 metriä pitkä ja 50 metriä leveä tankkeri on rekisteröity Karibialla sijaitsevan Antiguan ja Barbudan lipun alle.

Lue myös: Öljytankkerissa räjähdys Laukaansuussa, rajavartio lentää valvomaan – Orpo: Suomi nostanut öljyntorjuntavalmiutta

Kallis lasti 

Tallinnan teknillisen yliopiston meriliikenteen professori Ulla Tapaninen kertoo MTV:lle, että suurimpien tankkereiden öljylasti voi olla arvoltaan "toistasataa miljoonaa euroa".

– Missään tapauksessa lastin omistajan intresseissä ei ole aiheuttaa öljyvahinkoa.

Venäjän viranomaisten mukaan aluksen säiliö ei vaurioitunut eikä öljyvuodon tai uppoamisen vaaraa ole.

Tapaninen toteaa, että tässä vaiheessa on erittäin vaikea sanoa, onko Koala-tankkerilla tapahtunut jokin huolimattomuudesta johtuva asia vai onko kyseessä tahallinen teko.

Mahdolliseen öljyvahinkoon vaikuttavat paljon olosuhteet.

– Riippuu kovasti öljyn määrästä ja laadusta sekä lämpötilasta, tuulista ja aallokosta, että kuinka nopeasti  se voi levitä.

Tapanisen mukaan myös se vaikuttaa öljyn leviämiseen, kuinka hyvin veteen päässyttä öljyä voidaan rajata.

– Pahimmillaan tuollaisen valtavan tankerin öljymäärä, jos se saapuu rannikolle, tuhoaa ihan hirveästi. Mutta joskus se vaipuu pohjaan ja joskus se onnistutaan pitämään kasassa.

Tapaninen pitää hyvänä asiana, että ainakin aluksen sijainti tiedetään.

Lue myös: "Todettu ongelmapaatiksi": Kuuluuko Koala-tankkeri Venäjän varjolaivastoon? Löytyy kahdelta kyseenalaiselta listalta

Tuoreimmat aiheesta

Venäjä