Suomella on hyvä valmius torjua Itämerellä mahdollisesti tapahtuvaa öljyonnettomuutta, sanoo MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut Rajavartiolaitoksen komentajakapteeni Petteri Salli.
Hänen mukaansa Suomi on uusinut suunnitelmiaan lähiaikoina ja pitänyt huolta öljyntorjuntakalustosta sekä harjoittelusta.
Salli katsoo, että öljyntorjuntatyö vaatisi kuitenkin ison yhteisoperaation naapurivaltioiden kanssa.
Lue myös: Vaaratilanteita Suomenlahdella – Suomi esti viime vuonna 14 suurta karilleajoa
– Suomen tämänhetkisen öljyntorjuntalaivaston yhteenlaskettu tankkikapasiteetti on kuusituhatta tonnia, eli laivasto joutuisi monta kertaa keräämään tankit täyteen ja tyhjentämään, Salli kertoo.
Alusten kapasiteetin koko on siis monin verroin pienempi verrattuna Venäjän varjolaivaston tankkerien vetoisuuteen, joka voi olla jopa 130 tuhatta tonnia.
Näin öljyturmasta saataisiin tietoa
Keskustelussa mukana olleen ympäristöjärjestö WWF:n ohjelmajohtajan Sampsa Vilhusen mukaan Suomi on varautunut poikkeuksellisen hyvin rantojen öljyntorjuntaan.
– Esimerkiksi WWF:llä on yli 10 000 henkilöä öljyntorjuntajoukoissa, jotka voivat sitoutua jopa kuukausien öljyntorjuntatyöhön.
Pääministeri Petteri Orpo (kok.) kertoi aiemmin, että Suomi on nostanut öljyntorjuntavalmiuttaan Venäjällä Laukaansuun satamassa olevan vaurioituneen Koala-öljytankkerin vuoksi.
Lue myös: Venäläismediat: Vaurioitunutta Koala-alusta aletaan siirtää
Rajavartiolaitoksen Petteri Sallin mukaan valmiuden nosto tarkoittaa valvonnan suuntaamista, viranomaisyhteistyötä sekä isoimpien öljyntorjunta-alusten pitämistä lähtövalmiudessa.
Salli kertoo, että mahdollisesta öljyonnettomuudesta saataisiin nopeasti tietoa myös erilaisten satelliittijärjestelmien sekä muiden Suomenlahdella liikkuvien alusten kautta.
Lue myös: "Todettu ongelmapaatiksi" – Koala-tankkeri löytyy kahdelta kyseenalaiselta listalta
Venäjän varjolaivaston riski kasvanut
WWF:n Sampsa Vilhusen mukaan Venäjän niin sanotun varjolaivaston aiheuttama riski öljyonnettomuudelle on kasvanut. Suomenlahdella liikkuu jopa 8 000 tankkeria vuodessa.
– Tankkerit eivät ole enää aikaisemman kaltaisia. Emme oikein tiedä, onko niissä tuplarunko, miten ne kestävät karilleajoja ja millainen koulutus miehistöllä on jääolosuhteisiin. Riski on kasvanut aika lailla, Vilhunen arvioi.
Lue myös: Politico: Eurooppa suunnittelee Venäjän varjolaivaston laajoja takavarikkoja
Hänen mukaansa Suomi on varautunut jopa sadan tuhannen tonnin öljyonnettomuuteen, mikä tarkoittaisi isoa luonnonkatastrofia.
– Se tarkoittaisi sitä, että kaikki rannat olisivat täynnä öljyä.
Voisiko öljyturma palvella Venäjää?
Sallilta ja Vilhuselta kysyttiin Huomenta Suomessa, voisiko Venäjän tahallaan aiheuttama öljyonnettomuus palvella maata jollain tavalla.
– Omasta mielestäni se ei todellakaan palvelisi Venäjääkään, mutta Venäjältä nyt voi välillä odottaa erikoisia toimenpiteitä, Salli kommentoi.
Lue myös: Tämä huonokuntoisista varjolaivoista tiedetään
Myös Vilhunen katsoo, ettei tällainen skenaario olisi kenenkään etujen mukaista.
– Voisi kuvitella, ettei alusliikennekään voisi samalla tavalla jatkua Suomenlahdella, jos torjuntatoimet olisivat käynnissä.
Lue myös: Kommentti: Venäjä haluaa kuluttaa Itämeren maiden valvontaresursseja ja Naton on nyt pakko reagoida
10:29Katso koko Huomenta Suomen keskustelu yllä olevalta videolta!