Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa pitää Välimeren laivaturmaa erikoisena tapauksena. Uutistoimistojen tietojen perusteella syntyy käsitys, ettei turvallisuussäännöksiä ole noudatettu.
- Kovassakin merenkäynnissä voidaan pelastuslauttoja laskea. Jos laiva on ohjattavissa edes jossain määrin, voidaan sitä kääntää niin, että lautat saadan mereen suojan puolelta, toteaa merenkulkujohtaja Routa.
Roudan mukaan kansainväliset säännökset nimenomaan paloturvallisuuden suhteen ovat tiukkoja, koska tulipalot ovat merkittävä riskitekijä merenkulussa. Norman Atlantic -aluksen tulipalo olisi pitänyt havaita aikaisemmin ja matkustajat evakuoida ripeään tahtiin.
- Toinen erikoinen asia tämän hetken tietojen mukaan tässä on se, etteivät matkustajat ole saaneet pelastusliivejä esille. Ne sijaitsevat laivoissa yleensä pelastautumisasemien läheisyydessä, josta miehistön pitäisi ne jakaa kaikille.
Norman Atlanticilla oli 500 ihmistä tulipalon syttyessä - laivaan olisi mahtunut 850 henkilöä. Säännösten mukaan pelastautumisvälineitä olisi pitänyt olla saatavilla yllin kyllin.