"Merkittävä liikennejärjestelyn muutos" – kielletty ajosuunta ei välttämättä olekaan kielletty pyöräilijöiltä

Liikenneturvan selvityksen mukaan liikennemerkkien tuntemuksessa on parannettavaa, sillä vain noin puolet vastaajista tiesivät, että kielletty ajosuunta koskee myös pyöräilijöitä.

Noin kolmannes Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista oli sitä mieltä, ettei kielletty ajosuunta -liikennemerkki koske polkupyöräilijöitä. Joka kymmenes vastaaja myönsi, ettei tiedä vastausta.

Kielletty ajosuunta on kuitenkin kielletty ajosuunta, kulkuvälineestä riippumatta.

– Ei pidä unohtaa, että pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja ja kielletty ajosuunta koskee kaikkia ajoneuvoja, myös polkupyöriä. Uusi tieliikennelaki toi tienpitäjille kuitenkin mahdollisuuden lisäkilven avulla sallia pyöräily myös vasten kiellettyä ajosuuntaa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa vahvistaa.

Ei koske pyörää -lisäkilpi sallii pyöräilyn yksisuuntaisella kadulla molempiin suuntiin

Uuden, kesäkuun alussa voimaan astuneen tieliikennelain myötä yksisuuntaisella kadulla voidaan sallia lisäkilvellä pyöräily kahteen suuntaan. Lisäkilpi ”ei koske pyörää” on silloin sekä yksisuuntaista tietä osoittavan merkin että kielletyn ajosuunnan merkin yhteydessä.

Liikenneturvan mukaan kaksisuuntaisen pyöräilyn sallivia lisäkilpiä on voinut bongata jo muun muassa Helsingissä ja Tampereella. Joissakin paikoissa muuttuneesta liikennejärjestelystä saatetaan erikseen varoittaa varoitusmerkillä. Lähtökohtaisesti muutokseen riittää kuitenkin se, että lisäkilvet vain asennetaan paikoilleen.

Kilvet merkitään yksisuuntaisen kadun kumpaankin päähän. Myös ”vasemmalle/oikealle kääntyminen kielletty” -merkissä tulee olla lisäkilvet, jos pyöräily on sallittu molempiin suuntiin. Polkupyöräilijän on pyöräiltävä kulkusuuntaansa nähden ajoradan oikeassa laidassa, kuten normaalistikin.

– Yksisuuntaisen kadun muuttuminen pyöräilijöiden osalta kaksisuuntaiseksi on merkittävä liikennejärjestelyn muutos ja jokaisen pitää sisäistää asia liikenteessä.

Piippa näkee, että muutos toimii ennen kaikkea pyöräilyä edistävästi, sillä nyt pyöräilijä voi käyttää lyhyempiä ja sujuvampia reittejä määränpäähänsä.

– Haasteitakin tässä on, sillä erityisesti autoilijoiden on ymmärrettävä, että lisäkilvin merkityltä yksisuuntaiselta kadulta voi nyt risteykseen tulla pyöräilijöitä vasten muun ajoneuvoliikenteen suuntaa.

Väistämistilanteessa autoilijan ja pyöräilijän on toimittava normaalien väistämissääntöjen ja liikenteenohjauksen mukaisesti.

– Myös pihaliittymien kohdalla on oltava erityisen tarkkana, Piippa painottaa.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat