F1-sarjan siirtyminen kolmeen kuljettajakohtaiseen moottoriin ensi kaudella ei edellytä talleilta uusia innovaatioita, katsoo Mercedeksen moottoripomo Andy Cowell.
Kuljettajalle kautta kohden sallittujen voimanlähteiden määrän pudottaminen neljästä kolmeen jakaa voimakkaasti talleja. Muutoksen pelätään kasvattavan kiisteltyjen lähtöruuturangaistusten määrää entisestään.
Red Bull –tallipäällikkö Christian Horner yritti syksyllä turhaan kumota sekopäiseksi kritisoimaansa sääntöä, mutta Cowell ei usko muutoksen olevan talleille lopulta merkittävä rasite.
- Siirtyminen kolmeen moottoriin tarkoittaa sitä, että jokaisella moottorilla on ajettava viiden sijaan seitsemän osakilpailua. Se on kohtalainen askel eteenpäin, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana jokainen insinööri on asteittain kasvattanut kaikessa työssään komponenttien elinikää. Se ei siis ole uusi tieteenala, kyse on vain eri lukemasta, Cowell totesi motorsport.comille.
Cowell ei usko valmistajien tinkivän ensi kaudella teholukemista, vaikka voimanlähteen luotettavuus nouseekin entistä suurempaan rooliin.
- Insinöörit ovat työssään tottuneet tähän täysin. Emme missään tapauksessa halua tehdä kompromissia aika-ajo- tai kisavauhtimme kanssa, mutta samalla emme myöskään halua keskeytyksiä tai lähtöruuturangaistuksia.
- Joillain osa-alueilla kyse on tasapainosta raa’an tehon ja komponentin eliniän välillä, toisilla taas tasapainosta raa’an tehon ja massan välillä, Cowell lisäsi.