Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mersu-pomo kertoo halo-haasteesta: "Kuormaa kestettävä kaksikerroksisen bussin verran"

Halo-turvakaari McLarenin autossa marraskuun F1-testeissä Abu Dhabissa.
Halo-turvakaari McLarenin autossa marraskuun F1-testeissä Abu Dhabissa.xpbimages.com
Julkaistu 08.02.2018 15:26

MTV SPORT

Alkavalla F1-kaudella autoissa nähtävä halo-turvajärjestelmä ei ollut talleille yksiviivainen suunnitteluprosessi, kertoo Mercedes-tallin tekninen johtaja James Allison.

Kansainvälinen autoliitto FIA määräsi kuljettajan päänaluetta suojaavan halo-turvakaaren pakolliseksi tällä kaudella. Allison kertoo muutoksen teettäneen talleilla paljon suunnittelutyötä.

- Täällä Brackleyn tehtaalla halon sovittaminen autoon on ollut merkittävä haaste. Kyse ei ole mistään kevyestä osasta, koska titaanista valmistetulla komponentilla on painoa useita kiloja. Kaikkien muutosten jälkeen auton kokonaispainon oli silti pysyttävä rajojen sisällä, Allison kertoi Twitterissä.

- Järjestelmän on kestettävä suuria painoja, minkä vuoksi myös auton runkoa oli vahvistettava, jotta se kestäisi karkeasti lontoolaisen kaksikerrosbussin verran kuormausta, Allison jatkoi.

FIA on kuitenkin antanut talleille joitakin mahdollisuuksia yksilöidä käyttämänsä järjestelmän ulkonäköä aerodynaamisin keinoin.

- Aerodynaaminen haaste oli merkittävä. Halo on standardoitu ja sama kaikille, mutta meille on sallittua muokata järjestelmää siten, että se on yksilöllinen. Tämä antaa meille jonkin verran mahdollisuuksia vähentää järjestelmän vaikutuksia auton aerodynamiikkaa, Allison sanoi.

Allison muistuttaa, että halo tulee jatkossa kehittymään formulasarjan muun teknologian ohella niin turvallisuutensa kuin myös ulkonäkönsä puolesta.

- Halo on vain viimeisin luku innovaatioiden pitkässä listassa, jotka on suunniteltu suojaamaan kuljettajan päätä. Halo edustaa ensimmäistä sukupolvea laitteesta, joka suojaa kuljettajan päätä myös edestä ja ylhäältä, eikä se jää viimeiseksi. Mikään formula ykkösissä ei jää pitkäksi aikaa paikoilleen. Halo vaatii tietynlaista makua, mutta tulevina kausina saamme sen varmasti näyttämään myös kauniimmalta, Allison sanoi.

Lisää aiheesta:

Ferrarin kikkailu johti muutokseen – F1-talleille uusi linjaus halo-peileistäFerrari-pomo: Tavoitteena hyvä suorituskyky kaikilla radoillaF1-tallipomo rauhoittelee kriitikoita: "Halo on nyt hienostuneempi"Williams-pomo: Halo-järjestelmän lisäpaino haaste talleilleRed Bullin suunnittelijaguru teki valintansa – kannattaa Shield-turvaratkaisuaF1-kuskeille esiteltiin uusi ohjaamon suojaratkaisu – Massa kertoi mielipiteensä
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"

  • 8.12.10:53
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti – "Irtaudun täysin yhteiskunnasta"

  • 7.12.17:52
    Moottoriurheilu

    F1-mestari Lando Norris puhkesi kyyneliin