Alkavalla F1-kaudella autoissa nähtävä halo-turvajärjestelmä ei ollut talleille yksiviivainen suunnitteluprosessi, kertoo Mercedes-tallin tekninen johtaja James Allison.
Kansainvälinen autoliitto FIA määräsi kuljettajan päänaluetta suojaavan halo-turvakaaren pakolliseksi tällä kaudella. Allison kertoo muutoksen teettäneen talleilla paljon suunnittelutyötä.
- Täällä Brackleyn tehtaalla halon sovittaminen autoon on ollut merkittävä haaste. Kyse ei ole mistään kevyestä osasta, koska titaanista valmistetulla komponentilla on painoa useita kiloja. Kaikkien muutosten jälkeen auton kokonaispainon oli silti pysyttävä rajojen sisällä, Allison kertoi Twitterissä.
- Järjestelmän on kestettävä suuria painoja, minkä vuoksi myös auton runkoa oli vahvistettava, jotta se kestäisi karkeasti lontoolaisen kaksikerrosbussin verran kuormausta, Allison jatkoi.
FIA on kuitenkin antanut talleille joitakin mahdollisuuksia yksilöidä käyttämänsä järjestelmän ulkonäköä aerodynaamisin keinoin.
- Aerodynaaminen haaste oli merkittävä. Halo on standardoitu ja sama kaikille, mutta meille on sallittua muokata järjestelmää siten, että se on yksilöllinen. Tämä antaa meille jonkin verran mahdollisuuksia vähentää järjestelmän vaikutuksia auton aerodynamiikkaa, Allison sanoi.
Allison muistuttaa, että halo tulee jatkossa kehittymään formulasarjan muun teknologian ohella niin turvallisuutensa kuin myös ulkonäkönsä puolesta.
- Halo on vain viimeisin luku innovaatioiden pitkässä listassa, jotka on suunniteltu suojaamaan kuljettajan päätä. Halo edustaa ensimmäistä sukupolvea laitteesta, joka suojaa kuljettajan päätä myös edestä ja ylhäältä, eikä se jää viimeiseksi. Mikään formula ykkösissä ei jää pitkäksi aikaa paikoilleen. Halo vaatii tietynlaista makua, mutta tulevina kausina saamme sen varmasti näyttämään myös kauniimmalta, Allison sanoi.