F1-kuljettajille esiteltiin viime viikonlopun Kiinan GP:n yhteydessä tuorein suunnitelma ohjaamon suojaratkaisusta, joka aiotaan ottaa käyttöön kaudella 2018.
F1-autoihin halutaan tuoda kuskien päätä suojaava turvaratkaisu. Aiemmin autoissa on testattu Ferrarin suunnittelemaa halo-turvakaarta (yllä) ja Red Bullin "tuulilasimallia" (alla).
Kansainvälinen autoliitto FIA esitteli F1-kuljettajille kolmannen mallin Kiinassa viime perjantaina. Tuorein ratkaisu on kiinteämmin osana auton keulaa, eikä ole aiempien vaihtoehtojen tapaan niin vahvasti ohjaamon ympärillä.
Katso kuvat uudesta suojaratkaisusta motorsports.comin sivuilta.
Tehtyjen testien perusteella uusin malli suojaa kuljettajaa tehokkaasti pieniltä roskilta ja auton osilta, mutta esimerkiksi irronneiden renkaiden kohdalla se ei ole niin turvallinen kuin aiemmat ehdotukset. Esimerkiksi halo on saanut paljon vastustusta ulkonäkönsä takia, joten uusi Shield-malli saattaa tuoda parhaan kompromissin turvallisuuden ja ulkonäön välillä.
– Se näyttää erittäin kivalta. Se on kaunis verrattuna haloon, mutta mielestäni ratkaisevinta ei ole sen ulkonäkö vaan sen antama turva. Sen vastauksen annoimme heille, Williams-kuski Felipe Massa totesi viitaten FIA:n järjestämään kokoukseen.
Massalla on ikäviä kokemuksia radalla lentävistä osista, sillä hän sai autosta irronneen jousen päähänsä Unkarissa 2009. Massa loukkaantui tuolloin erittäin vakavasti.
– Omassa onnettomuudessani tämä uusi systeemi olisi saattanut olla toimiva, mutta joissain muissa välttämättä ei. Renkaat ovat nyt paljon painavampia, joten tämä ei suojaa kuljettajaa, jos tämä saa osuman renkaasta. Olen siis enemmän turvallisuuden kannalla, Massa puntaroi.