Red Bullin tekninen johtaja Adrian Newey kertoo olevansa avoin formula ykkösten uusille turvaratkaisuille, mutta hän pelkää ajan loppuvan kesken kautta 2018 silmällä pitäen.
Avotyyppiluokkana formulakuljettajien suurin turvallisuusriski on auton rakenteellista suojaa vaille jäävä pää. Kypärä ei anna tarpeeksi suojaa isojen esineiden iskuilta, ja viime vuosina menehtyneet autotyypin kuljettajat ovatkin kärsineet juuri päähän kohdistuneista vammoista.
F1-kuljettaja Jules Bianchin lisäksi myös IndyCarissa kiannut Justin Wilson sekä F2-juniori Henry Surtees menehtyivät saatuaan osuman kypäräänsä. Siinä missä traktoriin hurjassa vauhdissa osunutta Bianchia ei olisi tutkimusten mukaan pystytty pelastamaan, olisivat Wilsonin ja Surteesin kuolemat olleet estettävissä.
Ratkaisuksi on viime vuosina ehdotettu joko Halo-turvakaarta tai Shield-kilpeä. Halo näytti vetäneen viime vuonna pidemmän korren, ja ratkaisua testattiin useaan otteeseen kauden aikana perjantaiharjoituksissa. Kuljettajilta saadun ristiriitaisen palautteen jälkeen ratkaisusta päätettiin kuitenkin luopua ainakin toistaiseksi.
Nyt Shield-ratkaisu on noussut takaisin keskusteluun. Newey on tämän ratkaisun kannattaja, sillä se antaa suojaa kokonaisvaltaisemmin kuin vain isoja esineitä vastaan tarkoitettu Halo. Hänen mielestään turvaratkaisua täytyy kuitenkin kehittää vielä, ennen kuin sen voidaan kuvitella astuvan pakolliseksi turvavarusteeksi.
- Tärkeintä on taata kuljettajille hyvä näkyvyys kaikissa olosuhteissa. Jos Shield ei pysty siihen, ei sitä voida luonnollisesti ottaa käyttöön, Newey toteaa Autosportille.
FIA haluaa nähdä turvaratkaisun jo kaudella 2018. Neweyn mielestä tämä on utopistista.
- Aikamääre on tiukka. Jotällä hetkellä aika on loppumassa kesken.