Mersun ikoninen "johtotähti" syntyi puolivahingossa – tätä et tiennyt yli satavuotiaasta logosta

Mercedes-Benzin ikonisen johtotähden synty ajoittuu reilun sadan vuoden taakse.

Maanteiden johtotähden tuntevat kaikki. Saksalaisen Mercedes-Benzin kolmisakarainen tähtilogo on tuttu myös niille, joita automerkit eivät voisi muuten vähempää kiinnostaa.

Harva sen sijaan tietää, miten maailman tunnetuimpiin tuotemerkkeihin lukeutuva logo sai alkunsa. Kenties siihen vaikuttaa sekin, että Mercedes-Benzin kolmisakaran synty ajoittuu runsaan sadan vuoden taakse, vuoteen 1909.

Idea postikortista

Tuolloin tulevan autojätin kaksi rakennuspalaa, Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) sekä Benz & Cie., toimivat vielä erillisinä yhtiöinä. Edesmenneeltä isältään Gottfried Daimlerilta DMG:n perineet jälkeläiset Paul ja Adolf päättivät kehittää yhtiölleen uuden logon vuonna 1909.

Veljekset päätyivät isänsä piirtämään tähtisymboliin, jolla tämä oli merkinnyt oman talonsa sijainnin kotikaupunkiaan kuvaavaan postikorttiin. Kolmikantainen tähti soveltui veljesten tarpeisiin myös toisesta syystä.

DMG:n valmistamia voimanlähteitä käytettiin tuolloin yhtä hyvin maalla, merellä kuin ilmassakin kulkevissa härveleissä.

Näin logo sai lopullisen muotonsa

Veljekset rekisteröivät tähtilogon Saksan keisarillisessa patenttivirastossa juhannusaattona 1909. Muutaman täyskierroksen pyörähdettyään byrokratian rattaat sylkivät jokseenkin kuuluksi tulleen johtotähden tuotemerkkioikeudet helmikuussa 1911.

Samaan aikaan Benzin puolella puuhattiin samankaltaisen logoprojektin parissa. Lopulta päädyttiin merkin kilpailullista historiaa kuvastavaan seppelkuvioon, jonka keskelle sijoitettiin sana ”Benz”.

Symboli sai tuotemerkkioikeudet lokakuussa 1910. Seuraava askel otettiin erinäisiä vuosia myöhemmin.

Vuonna 1925 Daimler ja Benz päättivät panna hynttyyt yhteen. Sulautumisen kunniaksi myös yhtiöiden logot päätettiin yhdistää toisiinsa.

Näin Daimlerin johtotähti istutettiin Benzin seppelkuvion sisään. Yhdistelmää voidaan hyvällä syyllä kutsua täysosumaksi, se komistaa edelleen Daimlerin valmistamien Mercedes-Benzien keulaa.

Lue myös:

    Uusimmat