Saksalaisvalmistaja yritti pelata todella hämärää peliä – kun käry kävi, alkoivat selitykset "alan käytännöistä"

Mercedes-Benzin edustajat esiintyivät valeyhtiön väkenä vuokratessaan kilpailijansa auton. Tarkoituksena oli läpivalaista tai jopa purkaa ajoneuvo, ja tutustua sen teknologiaan.

Pääkuvan video

300 000 euron Mersu sai tuntea petetyn naisen vihan

Mercedes-Benz vuokrasi Saksassa DHL-jakeluyhtiön StreetScooter-sähköauton väärällä nimellä ja tekaistulla postilokero-osoitteella, mutta jäi tekosestaan kiinni, sillä DHL pystyi seuraamaan auton liikkeitä siihen asennetun GPS-paikantimen avulla, kirjoittaa saksalainen Der Spiegel.

Auto vuokrattiin Bonnissa, mutta ilmoitetun osoitteen sijaan auto ajettiinkin Daimlerin tutkimuskeskukseen ja testiradalle Stuttgartiin. Mersu ei osannut ottaa huomioon sitä, että autossa oli paikannin.

StreetScooter on Deutsche Postin tytäryhtiön valmistama täyssähköinen ajoneuvo, josta on tullut hetkessä Saksan myydyin sähköauto. Ympäristöherätyksen saaneessa Saksassa se on nostattanut valtavasti innostusta, minkä seurauksena DHL on alkanut vuokrata ja myydä sitä ulkopuolisille toimijoille.

Der Spiegelin mukaan siitä ovat kiinnostuneet kaikenlaiset yritykset pizzaläheteistä katontekijöihin, ja esimerkiksi Frankfurt am Mainin sairaanhoitopiiri testaa, sopiiko auto potilaskuljetuksiin.

Auton tekniikkaa kehitetään muun muassa Aachenin teknillisessä yliopistossa. Auton tuotantoa onkin päätetty laajentaa, ja nyt kunnat ja kaupungit kautta Saksan kilpailevat uuden tehtaan saamisesta paikkakunnalle.

Monet seutukunnat myös haluavat ryhtyä ympäristöystävällisen posti- ja pakettilogistiikan pilottikunniksi.

Lavarakenteita muuttamalla auto soveltuu lähes kaikenlaiseen kevyeen kuljetukseen.

Mersun hankkeen takaa on haistettavissa eräänlainen katkeruus. Muutama vuosi aiemmin Deutsche Postin hallituksen Jürgen Gerdes neuvotteli Mersun pääkonttorilla siitä, että Daimler kehittäisi postille sähköpakettiauton. Postin johto pelkäsi, ettei dieselmoottoreita enää hyväksytä kasvavien pakettien ja yhä suurempien lastien toimittamisessa.

– Jossakin vaiheessa uhkaavat ajorajoitukset, Gerdes maalaili. Hän oli oikeassa.

Daimlerin johto sen sijaan käveli yhden suurasiakkaansa yli. Se piti autoa muun muassa liian kalliina ja projektia liian aikaisena.

Nyt Mersu olisi ilmeisesti halunnut läpivalaista mallin viimeistä mutteria myöten. Tutkimuskeskuksessa se olisi ehkä myös purettu ja kasattu uudelleen.

Sähköisten jakeluautojen ja muiden vähäpäästöisten ajoneuvojen kysyntää kiihdyttää Saksan tiukkeneva linja dieselmoottoreihin. Monien kaupunkien keskustoissa on jo kielletty vanhat dieselit.

Mersu ei nähnyt toiminnassaan mitään sopimatonta, joten se kieltäytyi pyytämästä sitä anteeksi. Yhtiön mukaan kyseessä on "alan yleinen käytäntö".

Lue myös:

    Uusimmat