Mercedeksen F1-tallin päästrategi James Vowles myöntää avoimesti, että talli epäonnistui Belgian GP:ssä Valtteri Bottaksen rengasvalinnan kanssa.
MAINOS
Italian F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Italian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Vowles käy läpi Belgian GP:n strategiaa tallin julkaisemalla videolla. Hänen mukaansa kisan puolivälissä Force India -tallin autojen kolaroiduttua tapahtunut turva-autotilanne muutti pelin täydelllisesti.
- Monet tallit, me mukaan lukien olimme lähteneet kisaan yhden stopin taktiikalla. Turva-auto muutti tilanteen täysin, Vowles kommentoi.
Mercedes laittoi turva-autotilanteessa sekä Bottaksen että kisaa johtaneen Lewis Hamiltonin autoihin soft-renkaat, kun muut kärkitallit valitsivat ultrapehmeät. Siitä aiheutui ongelma Bottakselle, joka tuli kylmillä renkailla sekä Kimi Räikkösen että Daniel Ricciardon ohittamaksi.
- Pehmeillä renkailla lämpeneminen oli ongelma. Letkan ensimmäisenä Lewis onnistui siinä, mutta letkan keskellä Valtteri ei saanut renkaitaan riittävän lämpimäksi. Se oli meiltä virhe. Meidän olisi pitänyt laittaa Valtterille alle ultrapehmeät renkaat, Vowles kommentoi.
- Meillä olisi ollut Valtterille käytetyt ultrapehmeät renkaat, hän jatkoi.
Ruutulipulle Hamilton ajoi voittajana, mutta Bottas jäi viidenneksi. Vaikka Force Indiat eivät olisi kolaroineet, Mercedes olisi Vowlesin mukaan vaihtamassa taktiikkaansa kesken kisan kahden varikkopysähdykseen.
- Olimme vaihtamassa kahden pysähdyksen taktiikkaan. Ultrapehmeät renkaat olisi pitänyt ottaa mahdollisimman myöhään. Siihen ei kuitenkaan tarvittu mennä, hän paljasti.
0:33
0:34