Kansainvälinen Autoliitto FIA on Ferrarin pyynnöstä tutkinut Mercedes-autojen vanteet. Merkkejä Ferrarin epäilemistä laittomuuksista ei löytynyt.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – USA:n GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 17.55 ja 21.55.
Lauantai: Harjoitukset klo 20.55, aika-ajo klo 23.55
Sunnuntai: USA:n GP klo 21.00, ennakkotunnelmat klo 19.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Ferrari oli jättänyt selvityspyynnön Mercedeksen vanteista ja pyörännavoista, jotka Mercedes oli hiljattain ottanut käyttöön. Ferrarin mielestä Mercedeksen pyörännavoissa olleet reiät muistuttivat Red Bullin Kanadan kisassa 2012 käyttämää konseptia, joka kiellettiin.
Red Bullin laittomissa vanteissa reiät johtivat ilmaa jarrulevyistä pyörän ulkopuolelle ja vanteiden katsottiin rikkovan sääntöjä, koska ne tulkittiin liikutettaviksi aerodynaamisiksi osiksi, joita renkaissa ei saa käyttää.
Mercedes oli vielä kesällä Ferraria jäljessä kilpailukyvyssä, mutta syyskuussa nähtiin merkittävä harppaus. Viimeisissä kolmessa kisassa, Singaporessa, Venäjällä ja Japanissa, ei Ferrarilla ole ollut Mercedestä vastaan jakoa, ja Mercedeksen viides perättäinen tuplamestaruus alkaakin olla sinettiä vaille selvä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Yhdeksi Mercedeksen nousun menestystekijäksi on tulkittu Mercedeksen uudet vanteet, joiden ylimääräiset harjanteet auttoivat renkaiden jäähdyttämisessä. Ne olivat ensi kertaa käytössä elokuun lopulla Belgian kisassa. Syyskuussa Singaporen kisassa Mercedes sai lisää kilpailuetua jousitusmuutoksista ja uudesta pyörännapasuunnittelustaan.
Ferrari päätti jättää tutkintapyynnön nähtyään kuvia Mercedeksen vanteissa olleista rei’istä, joihin pyörännavat liitetään. FIA:n mukaan Mercedeksen järjestelmä kuitenkin poikkeaa Red Bullin 2012 kielletystä järjestelmästä, eikä järjestelmässä ole ollut samoja tavoitteita.
Myös Ferraria on tällä kaudella epäilty laittomuuksista. Tallin auton tupla-akkujärjestelmän on spekuloitu rikkovan sääntöjä, mutta tutkimuksissa merkkejä laittomuuksista ei ole löydetty. Ferrarin kilpailukyky tosin putosi Mercedeksen kilpailukyvystä syyskuussa, kun FIA asensi Ferrarin autoon uuden sensorin, jolla auton toimintaa tutkitaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.