Ferrarin F1-moottoria kohtaan esitetyt epäilyt kohdistuvat alueelle, josta sarjaa hallinnutta Mercedestä on itse asiassa syytetty jo vuosikausia. Talven aikana selviää, onnistuvatko kilpailijat torppaamaan Scuderian viimeisimmän huippukehityksen vai ottavatko italialaiset komennon F1:n moottoritehoissa myös ensi kaudella, kirjoittaa MTV Urheilun Antti Rämänen.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kauden päättävä Abu Dhabin GP suorana 29.11.-1.12.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55, 2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Abu Dhabin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Tiedot Ferrarin takavarikosta täsmentyvät: kolmen tutkitun F1-tallin nimet tiedossa – FIA ryhtynyt jo vastatoimiin
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen ja MTV Urheilun F1-toimittaja Antti Rämänen kävivät maanantaina MTV Uutiset Liven lähetyksessä läpi Ferrarin moottorikohun käänteet. Keskustelun voit katsoa jutun videolta.
Käydään siis läpi, mistä Ferraria on tänä syksynä syytetty. Alkukaudesta toisinaan väläytellyt Ferrari tuli täysin uudistuneen oloisena radoille kesätauon jälkeisissä kisoissa. Kilpailijatiimeissä kulmat alkoivat painua kurttuun, kun insinöörit tulkitsivat autoista kerättyä GPS-dataa.
Ferrari oli hetkessä jättänyt sekä Mercedeksen että Red Bullin taakseen suoranopeuksissa. Ero aiempaan oli niin massiivinen, ettei sellaista pystynyt saavuttamaan kesken kauden pienillä rutiinipäivityksillä. Jotain erikoista oli tekeillä.
Onko Ferrarin kikka kummoisempi kuin Mercedeksen ”party mode”?
Meni viikkoja ennen kuin tarkempia tietoja epäilyksen kohteista alkoi putoilla. Ferrarin epäiltiin käyttävän milloin öljyä, milloin jäähdytysnestettä polttoaineen seassa moottoritehojensa kasvattamiseen. Seuraavaksi huomio alkoi kiinnittyä hetkellisen polttoainevirtauksen määrään.
F1:ssä tehoja on pyritty pitämään kurissa rajoittamalla polttoaineen kulutusta sataan kiloon tuntia kohti. Tätä lukemaa ei saa edes hetkellisesti ylittää. Moottoreissa kulutusta vahtii yksi sensori, ja Ferrarin epäiltiin keksineen keinon sen ohittamiseen.
Epäilyksiä heitelleet tallit toimittivat Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekniselle osastolle kysymyksiä, joiden perusteella tiimejä on syksyn mittaan ojennettu jo useampaan kertaan – tai siis Ferraria on, sitä nimeltä mainitsematta. Jokin vaikutus näilläkin toimilla on jo ollut.
Nyt vielä odotellaan tietoa siitä, mitä FIA löytää osista, joita se on pyytänyt eri talleilta vertailtavaksi. Niistä selviää lopullisesti, onko Ferrari tehnyt autoonsa ratkaisun, jolla polttoainetta pystytään juoksuttamaan anturin ohi. Ja onko se syyllistynyt vakavaankin sääntörikkomukseen.
Vieraiden nesteiden polttaminen bensan joukossa ei toki ole uusi asia. On syytä huomauttaa, että Mercedeksen ”party moden” kohdalla puhuttiin juuri tästä ilmiöstä. Silloin vain saksalais-brittiläinen tiimi oli niin ylivoimainen, ettei yksikään talli nähnyt järkeväksi lähteä protestoimaan Mersussa aika-ajoissa tapahtunutta äkillistä tehon lisäystä vastaan.
Tänäkin vuonna suurin skandaali vältettiin varmaankin lähinnä siksi, että Ferrari oli teholoikkansa hetkellä ehtinyt jo pudota Mercedeksen kelkasta MM-taistelussa. Auta armias, jos tämä olisi tapahtunut kauden alkuvaiheessa.
Ferrari epäilysten kohteena jo vuonna 2018
Jotkut saattavat muistaa, ettei Ferrarin moottoria suinkaan syynätä ensimmäistä kertaa hybridiaikakaudella. Viime vuoden kesällä tiimin katsottiin jo ohittaneen Mercedeksen puhtaissa hevosvoimissa ja tuolloin syyksi arveltiin Ferrarin kykyä käyttää hyödykseen niin sanottua vapaata energiaa.
Tässä kyse oli siitä, että Ferrari pystyi keräämään esimerkiksi Silverstonen mutkissa kilpailijoitaan enemmän energiaa vapautettavaksi pitkillä suorilla. Energiaa kertyi voimayksikön akkuun voimakkaista jarrutuksista, joista Ferrarin kineettisen energian keräysyksikkö MGU-K haukkasi talteen huomattavasti enemmän tehoa kuin mihin esimerkiksi Mercedes pystyi. Vastaavasti turboa ruokkiva MGU-H teki saman moottorin lämpöenergialle.
Näiden yksiköiden tuottaman energian määrä on F1-säännöissä rajoitettu, joten Ferrarikaan ei voinut sitä rajaa rikkoa. Kyse oli tuolloin siis enemmän pienemmästä energiahukasta kuin sen massiivisesta keräämisestä.
Tuolloin Ferraria epäiltiin ties mistä, mutta kukaan ei pystynyt osoittamaan väärinkäytöksiä toteen. Sittemmin edesmennyt FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting totesi muiden vihjailuista, ettei kilpailijoilla oikeastaan ollut hajuakaan siitä, miten Ferrari täysin lailliseksi todetun menetelmänsä toteutti.
Jos Ferrari selviää tästä uudestakin epäilyksen taakastaan, voidaan alkaa jo puhua siitä, että talli on todella ottanut niskalenkin muista moottorikehitysrintamalla. Jos se ei selviä, edessä on jälleen pitkä talvi seuraavan konstin löytämiseksi.