Ferrarin viimeaikaisten F1-kilpailuiden valmistautumiset ovat herättäneet epäilyksiä tiimin asettaessa jäähdytyspussin auton kameran päälle. Tämän toimenpiteen on epäilty olevan jollain lailla yhteydessä tallin onnistuneisiin lähtöihin.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Belgian GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Belgian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
LUE MYÖS: Paljastus kulisseista: Bernie Ecclestone junaili Force Indian pelastusoperaation
Kirkkaan keltaisen jäähdytyspussin epäillään sisältävän kuivajäätä. Ferrari on käyttänyt systeemiä myös harjoitusten aikana.
Muut tallit eivät käytä vastaavaa jäähdytyssysteemiä, joten on herännyt keskustelua, onko Ferrari löytänyt keinon nostaa suorituskykyä uudella tavalla – vai onko pussi vain taikureiden käyttämä hämäystaktiikka, jolla kiinnitetään huomio muualle?
Ferrarin virallinen selitys kuuluu, että pussi viilentää kameran elektroniikkaa. Selitykseen suhtaudutaan skeptisesti, koska kameran ylikuumentumista ei ole tapahtunut.
Kuva jäähdytyspussista:
On pohdittu, pyrkiikö Ferrari jäähdytyspussilla viilentämään laitteistoaan saadakseen moottoriinsa lähdöissä lisää suorituskykyä. Nykysääntöjen mukaan moottoriin menevä ilma ei saa olla kymmentä astetta vallitsevaa ilmaa kylmempää.
Ferrarin rattiin ilmestynyt nappi
Toinen teoria on, että jäähdytyspussia pidettäisiin näköesteenä, etteivät kilpailijat näe, mitä Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin ohjaamossa tapahtuu. Ferrareiden ratteihin on Autosportin mukaan ilmestynyt tänä vuonna nappi, jonka toimintoa ei tunneta. Analyysien mukaan tallin kuljettajat painaisivat nappia lähtötilanteessa, ja vapauttaisivat sen punaisten valojen sammuessa.
Ferrari on ottanut viime aikojen kilpailuissa erinomaisilla starteilla selkeän edun. Mercedekseltä on kommentoitu, että se pyrkii tutkimaan, miten sekin pystyisi kehittämään lähtöjään.
Lähtöjen merkitys F1:ssä on tällä hetkellä todella suuri, sillä ohittaminen on hankalaa.
LUE MYÖS: Tallikauppa ei ehkä ollutkaan pelastus – Force Indian osallistuminen Belgian GP:hen vaarassa