Uusi F1-kausi käynnistyy tänä viikonloppuna Itävallan Spielbergin radalla. Avauskisan yllä on draamaa, sillä F1-kärkitalli Mercedes on protestiuhan kohteena.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Uuden F1-kauden alku on siirtynyt kuukausilla eteenpäin koronaviruspandemian takia. Alun perin moottoreiden piti käynnistyä maaliskuun puolessa välissä Australiassa.
Tuolloin oma mielenkiinto liittyi Mercedeksen kohujärjestelmään, DAS:iin.
Mercedeksen keksintö herätti runsaasti keskustelua Barcelonan talvitesteissä. Tuolloin kuviin välittyi se, miten Mercedeksen brittikuski Lewis Hamilton veti autonsa rattia taaksepäin pitkän lähtösuoran alussa.
Mikä ihmeen DAS?
DAS on lyhenne sanoista Dual-Axis Steering, jolla tarkoitetaan kaksiakselista ohjausjärjestelmää. DAS:n avulla Mercedeksen kuljettaja pystyy säätämään etupyöriensä aurauskulmia. Suorilla pyörät oikaistaan, mikä vähentää vierintävastusta. Hyöty: lisää suoravauhtia. Mutkia varten Mercedes voi asettaa pyöriensä aurauskulmat niin, että se saa lisää pitoa.
Järjestelmää ohjataan vetämällä rattia kuljettajaa kohti ja työntämällä sitä takaisin eteenpäin.
LUE MYÖS: Honda hyödynsi F1-kehityssulun porsaanreiän ovelasti – Max Verstappen saa valtaisan edun kauden avauskisassa
Mercedeksen tekninen johtaja James Allison paljasti aiemmin, että saksalaistalli olisi halunnut ottaa järjestelmän käyttöön jo kaudella 2019. Tuolloin kansainvälinen autoliitto FIA torppasi Mercedeksen ensimmäisen version, vedoten siihen, että koko ratin täytyisi liikkua, mikäli talli haluaa käyttää kaksiaskelista ohjausta.
Allison ilmoitti jo talvitesteissä, että Mercedeksen nykyinen DAS-järjestelmä on laillinen. Kilpailijat ovat olleet tästä eri mieltä.
Protestiuhka
Mercedeksen kilpailijoiden mielestä DAS vaikuttaa F1-auton jousitusgeometriaan, johon ei saa tehdä muutoksia auton liikkuessa.
Nyt kyse on siitä, että miten keksintö tulkitaan. Mercedes on vakuutellut, että järjestelmä on vain toinen tapa ohjata autoa.
Red Bull on uhannut jättävänsä protestin, mikäli Mercedes ottaa järjestelmän käyttöön tulevan kauden kisoissa.
Tuolloin kansainvälisen autoliiton FIA:n tuomaristo määrittelee, että onko järjestelmä laiton vaiko ei.
Mikäli Mercedes käyttää DAS:ia tänä viikonloppuna Itävallassa, nähdään myös se, että lähtevätkö kilpailijat protestilinjalle.
FIA ilmoitti jo talvitestien yhteydessä, että DAS kielletään kaudeksi 2021. Mutta se, että onko Mercedeksen järjestelmä laillinen tämän kauden osalta, on yhä arvoitus.
Monimutkaisuus
Miksi muut tallit eivät sitten kopioi Mercedeksen ratkaisua?
Kuvio ei ole mitenkään yksinkertainen.
Talvitestien yhteydessä muun muassa Ferrari nojasi siihen, ettei se tiedä järjestelmän hyöty- ja haittavaikutuksia.
Red Bullin kohdalla isoin ongelma liittyy siihen, että se ei käytännössä pysty kopioimaan DAS:ia sen oman ohjausjärjestelmän takia.