Jyväskylässä työskentelee Suomen ensimmäinen – ja toistaiseksi ainoa – Kian huoltokoulutuksen korkeimman tason läpäissyt naispuolinen automekaanikko.
– Tuntuu, että olen saavuttanut sen tason mitä olen tavoitellut tässä ammatissa, jyväskyläläinen Niina Korjus, 28, kertoo.
Korjus on hiljattain läpäissyt Kian kaksivuotisen huoltokoulutuksen korkeimman tason. Hän on Suomen ensimmäinen nainen, joka on saanut Kian Master-tason automekaanikon pätevyyden.
– Aloitin aikanaan Master-tason mekaanikon harjoittelijana. Jo tuolloin hämmästelin, miten paljon hän tiesi eri asioista. Nyt sitten itse olen tässä saman tutkinnon suorittaneena. Tarpeeksi kun yrittää, niin on mahdollista saavuttaa mitä vain, Korjus sanoo.
Korjus työskentelee miespainotteisella alalla, mutta hän kannustaa myös naisia hakeutumaan mekaanikoiksi.
– Työkaverit ja esimiehet ovat olleet todella huippuja. Välillä toki tuntuu, että olisi kivaa, jos joskus tänne tulisi toinenkin nainen töihin. Ennemminkin on joutunut välillä todistelemaan asiakkaille, että minä se tosiaan olen, joka on huoltanut sinun autosi. Kaikille alalla haluaville naisille toivotan rohkeutta ja oikeaa asennetta. Pienistä vastoinkäymisistä ei pidä lannistua, kuten ei muutenkaan elämässä, Korjus kannustaa.
”Korjaaminen tuntui kutsumukselta”
Ei ole sattumaa, että Korjuksesta tuli automekaanikko.
– Olin elektroniikka-asentajana ennen Delta Autolle tuloani. Harrastuksen kautta innostuin sitten mekaanikon ammatista. Itse olen ollut mukana rallitiimissä ja ajanut myös jokamiesluokkaa. Korjaaminen tuntui kutsumukselta ja tykkään tehdä töitä omilla käsilläni. Lisäksi sähkö ja sähkötyöt ovat kiinnostaneet aina.
Lue myös: Daniel vei Mersunsa merkkihuoltoon ja unohti kojelautakameran päälle – järkyttyi ensin laskusta, sitten videosta
Autot ja tekniikka kehittyvät jatkuvasti, mikä motivoi Korjusta.
– Ajassa ja teknologian kehityksessä on jatkuvasti pysyttävä mukana. Lisäksi täytyy olla aitoa halua kehittyä työssään. Oma luonteenomainen järjestelmällisyyteni on auttanut minua paljon työn laadun varmistamisessa, esimerkiksi vikojen etsinnässä, poissulkien eri vaihtoehtoja. Lisäksi järjestelmällisyys myös nopeuttaa huollon läpimenoaikoja, kun kaikki tehdään prosessinomaisesti, Korjus painottaa.
Lähde: Kia