Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto on tehnyt pitkän uran Maranellossa, ja hän tuntee Michael Schumacherin erinomaisen hyvin. He molemmat ovat syntyneet vuonna 1969, ja molemmat aloittivat työt Ferrarilla vuonna 1995.
Kun Ferrari saavutti historiallisen kuuden valmistajien mestaruuden putken vuosina 1999–2004 ja Schumacher voitti siinä sivussa viisi kuljettajien MM-titteliä, Binotto toimi tärkeässä roolissa tallin V10-moottoreista vastaavana insinöörinä.
LUE MYÖS: Tallipäällikkö kertoo: Michael Schumacher esitti erikoisen vaatimuksen heti ensimmäisten Ferrarilla ajettujen kierrosten jälkeen
Vaikka Binotto tuntee Schumacherin hyvin pitkältä ajalta, hän ei halua kutsua tätä ystäväkseen.
– Vietin 200 päivää vuodesta radalla hänen kanssaan. Olin enemmän hänen kanssaan kuin perheeni kanssa. Michael rakasti jalkapallon pelaamista. Pelasimme GP-viikonloppuina yleensä torstaisin. Se oli hänen mielestään ainoa oikea tapa aloittaa kilpailuviikonloppu. Pelien jälkeen olimme yhdessä ravintolassa. Hän oli johtaja, hän nautti ollessaan tallin, mekaanikoiden ja insinöörien, kanssa. Olimme erittäin läheisiä, Binotto sanoo Beyond the Grid -podcastissa.
– Olenko hänen ystävänsä? En tiedä, voinko sanoa niin, koska kyse oli loppujen lopuksi vain työstä. Kuljettajien ja insinöörien välillä on kunnioitusta. Nautimme ollessamme yhdessä, mutta ystävyys on ehkä jotain muuta.
Ferrari ajoi Schumacherin johdolla lähestulkoon voitosta voittoon. Maailmanmestaruuksien lisäksi Schumacher voitti tallilleen vuosina 1996–2006 kaikkiaan 72 osakilpailua. Lukema on suorastaan hämmästyttävä, sillä samalla ajanjaksolla seuraavaksi eniten voittoja saavuttaneen Mika Häkkisen lukema on 20.
– Emme silloin edes tajunneet sitä, kun olimme menestyksen aallonharjalla. Siitä vain nauttii kisa kisalta, ja vasta myöhemmin ymmärtää, mitä on saavuttanut. Voittaminen on tunne, jota ei voi unohtaa, mutta se on myös mielenlaatu, Binotto pohdiskelee.
Juttu jatkuu kuvan alla.
LUE MYÖS: Michael Schumacherin vaimo astui yllättäen valokeilaan – piti koskettavan puheen aviomiehestään
Miksi Schumacher sitten oli niin hyvä? Binotto pääsi näkemään sen yhteisten vuosien aikana hyvin läheltä.
– Hänellä oli kyky olla olosuhteista riippumatta äärirajoilla, viedä auto äärirajoille kierrokselta toiselle, mutkasta mutkaan.
Schumacher teki kovalla vaatimustasollaan myös ympärillään olevista parempia. Auton suorituskykyä hän vei eteenpäin hyvin poikkeuksellisella tavalla – eikä ollenkaan niin kuin kaikki ovat tähän päivään asti kuvitelleet.
– Michael ei ollut kovin hyvä antamaan (teknistä) palautetta, Binotto paljastaa.
– Tämä on täysin päinvastaista siihen verrattuna, mitä kaikki ajattelevat. Hän vain oli niin nopea ja tasainen, että jos teit autoon muutoksen ja hän oli nopeampi, se oli hyvä muutos. Jos hän meni hitaammin, muutos oli huono. Hän pystyi ajamaan niin tasaisia kierrosaikoja, että hänen todellista palautettaan oli hänen kierrosaikansa.