Tallipäällikkö paljastaa: Michael Schumacher esitti hämmästyttävän vaatimuksen heti ensimmäisten Ferrarilla ajettujen kierrosten jälkeen

26.05274411
ullstein bild - Firo/ All Over Press
Julkaistu 11.12.2020 05:55
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto, 51, on työskennellyt Maranellossa lähes puolet elämästään. Sveitsissä syntynyt Binotto liittyi talliin vuonna 1995 – samana vuonna kuin ikätoverinsa Michael Schumacher, joka oli tuolloin tuore kaksinkertainen F1-maailmanmestari.

LUE MYÖS: Venäläiskuljettajan sopimaton video pakotti FIAn ja F1-sarjan reagoimaan – tallipäällikkökin tuimana: "Olemme erittäin pettyneitä"

LUE MYÖS: Red Bull -pomo tyrmää F1-mediassa väläytetyn sokkisiirron – Toto Wolff sitoi kultakimpaleensa massiivisella sopimuksella

Toista kauttaan tallipäällikkönä toimiva Binotto muistelee 25 vuoden takaisia hetkiä Tom Clarksonin juontaman Beyond the Grid -podcastin tuoreimmassa jaksossa. Käy ilmi, että Binotton muisti on veitsenterävä.

– Michael siirtyi Ferrarille marraskuussa, kauden 1995 päätyttyä. Hänen ihan ensimmäinen testinsä oli Fioranossa, missä hän ajoi muutaman kierroksen ennen kuin menimme oikeisiin testeihin Estoriliin. Näiden ensimmäisten kierrosten tarkoitus oli, että saisimme kuljettajan mukavasti ohjaamoon: penkin ja ratin kuntoon ja niin edelleen. Varmistimme, että kaikki on kunnossa, jotta voimme lähteä Estoriliin, Binotto muistelee.

Vuonna 1972 rakennettu Fioranon rata on Ferrarin omistama, ja se sijaitsee aivan Ferrarin tehtaan vieressä Maranellossa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Abu Dhabin GP suorana 11.–13.12.
Pe: harjoitukset klo 10.55 ja 14.55.
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Abu Dhabin GP klo 15.10, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

– Muistan sen testin Fioranossa, koska hän ei pystynyt ajamaan radan ensimmäistä mutkaa. Hän ei pystynyt siihen ja oli hidas vuoden 1995 kuljettajiimme Jean Alesiin ja Gerhard Bergeriin sekä testikuljettaja Nicola Lariniin verrattuna. Välittömästi ensimmäisen testin jälkeen hän sanoi (tallipäällikkö) Jean Todtille, että ensimmäistä mutkaa täytyy muuttaa, hän ei halua nähdä sitä enää. Ja me muutimme rataa.

Mutka oli vielä tuolloin terävä ja hidas, mutta siitä tehtiin pyöreämpi ja nopeampi.

– Muutitte rataa, koska Michael käski? makeasti naurava Clarkson varmistaa Binottolta.

– Kyllä, koska ensimmäinen mutka ei edustanut mitään MM-sarjassa ollutta mutkaa. Se oli jutun juju.

Hieman myöhemmin Binotto paljastaa vielä, ettei tämä jäänyt ainoaksi Schumacherin vaatimuksesta tehdyksi muutokseksi.

– Sitten menimme Estoriliin. Vihreä valo syttyy testeissä yhdeksältä aamulla, ja tulimme yleensä aika myöhään radalle. Mekaanikot ja insinöörit olivat siellä 8.15–8.20 ja lämmittivät moottorit. Kuljettaja tuli yleensä viittä vaille yhdeksän, veti haalarin päälle ja ajoi installaatiokierroksen ennen kuin alkoi käydä päivän ohjelmaa läpi insinöörien kanssa. Estorilissa olimme siellä ensimmäisenä päivänä kello 8.20, ja Michael oli jo valmiina. Hän odotti meitä, katseli kelloa ja kysyi: ”Mitä te oikein teette? Kello 8.00 on tapaaminen, jossa keskustellaan päivän ohjelmasta, ja sen jälkeen tehdään installaatiokierros.” Seuraavasta päivästä lähtien meillä on ollut kokous kello kahdeksan.

Seuraava oppitunti ammattimaisuudesta oli luvassa vielä saman päivän iltana. Ferrarilla oli ajatuksena ajattaa Schumacherilla testipäivän päätteeksi muutama kierros kevyellä bensakuormalla, jotta italialaiset lehdet voisivat herkutella saksalaismestarin olleen heti päivän nopein.

Schumacher ei tästä innostunut.

– Hän kysyi, miksi bensakuormaa kevennetään. Sanoimme, että teemme nopean kierrosajan. Hän sanoi, että olemme täällä testaamassa ja oppimassa, emme tekemässä parasta kierrosaikaa. Hän vaati, että bensakuorma pidettäisiin normaalina päivän loppuun asti, joten se oli toinen merkittävä muutos. Ja muuten: hän teki sillä 50 kilon bensakuormallakin päivän nopeimman kierrosajan.

– Se oli uskomatonta, koska hän meni kaksi ensimmäistä mutkaa kaasu pohjassa. Alesi ja Berger eivät pystyneet siihen edes aika-ajoissa samana vuonna samalla autolla. Opimme hyvin nopeasti, minkälainen Michael on.

Tuoreimmat aiheesta

F1